Malin Thunström känner till incidenten med flickan och är medveten om situationen.
– Jag kan inte uttala mig om det enskilda fallet. Men det är klart att det är allvarligt när en konflikt inträffar. När det sker försöker jag vara lyhörd i samtalet med vårdnadshavarna, lyssna på deras synpunkter och utifrån det försöka hitta lösningar, säger hon.
På skolan finns rutiner för hur de hanterar olika situationer.
– Det varierar lite beroende på vilken ålder det är på eleverna. Här har vi elever från förskola till årskurs sex. Vi jobbar med värdegrunder, där alla ska förstå olikheter och att det är okej att vara som du är, förklarar hon.
Har någon form av kränkning inträffat, anmäls det av skolan och incidenten utreds.
– Då pratar vi med elever, vårdnadshavare och vittnen som kan ha sett vad som hänt. Vi tar det här på yttersta allvar.
Hur ser ni på att flickan kallats ”zigenarjävel” av elever i samma ålder?
– Det är aldrig okej att något barn blir kränkt på något sätt, vare sig verbalt eller fysiskt, säger Malin Thunström.
Det är inte bara själva konflikten som man tar hänsyn till i utredningarna. Om händelsen inträffat i skolans lokaler eller utanför, samt om det hänt under skoltid eller inte, är faktorer som påverkar.
Konflikthantering är något som skolan arbetar med regelbundet. Centrala rutiner och riktlinjer finns från Norrköpings kommun, men det är upp till varje skolledare att hantera olika situationer som kan uppkomma.