Johan Levál är projektledare för det som kallas "delprojekt Norrköping" i Ostlänkensammanhang.
– I samrådet fick vi väldigt många synpunkter, tips och förslag med anledning av vårt förslag för var spåren skulle dras genom Kolmården, säger Johan Levál till Folkbladet.
I det första förslaget drogs spåren i tunnlar, på broar och på marken. Enligt Levál var det en kombination av invändningar från både människor och från naturen som sådan som fick myndigheten att tänka om.
– Det fanns dels starka argument för att omgivningen skulle påverkas alltför mycket negativt av en spårdragning enligt vårt förslag. Vi rör oss i en miljö med höga fritids- och rekreationsvärden, berättade Levál.
Invändningarna från naturen visade sig främst vid de provborrningar som Trafikverket har låtit genomföra i de berg där tunnlarna var tänkta att dras.
– Det visade sig att det hade varit förenat med både stora risker och risk för mycket höga kostnader att tunnelborra på det sätt som inrymdes i det första förslaget, säger Johan Levál.
Därför är Trafikverkets nya förslag som nu är ute på samråd att passagen genom Kolmårdsskogarna till stor del ska genomföras i en sammanhängande tunnel mellan Åby och Strömsfors. Kostnadsskillnaderna mellan de båda förslagen ska enligt Levál vara "minimala."
– Vi hoppas att synpunkterna på det nya förslaget kommit in till oss 26 mars, säger Johan Levál.