Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Åby kan få en mäktig tunnel

Trafikverket har tagit intryck av förra sommarens samråd om Ostlänkens dragning i Kolmården. Verkets förslag är nu en åtta kilometer lång tunnel.

Tunnel. Bilden är från bygget av tunneln i Hallandsåsen. Om tre, fyra år kan ett liknande bygge vara igång i Åby och under Kolmården.

Tunnel. Bilden är från bygget av tunneln i Hallandsåsen. Om tre, fyra år kan ett liknande bygge vara igång i Åby och under Kolmården.

Foto: ANDERSSON INGVAR DN INGVAR ANDERSSON PRESSENS BILD

Kolmårdstunnel2017-03-02 16:00

Johan Levál är projektledare för det som kallas "delprojekt Norrköping" i Ostlänkensammanhang.

– I samrådet fick vi väldigt många synpunkter, tips och förslag med anledning av vårt förslag för var spåren skulle dras genom Kolmården, säger Johan Levál till Folkbladet.

I det första förslaget drogs spåren i tunnlar, på broar och på marken. Enligt Levál var det en kombination av invändningar från både människor och från naturen som sådan som fick myndigheten att tänka om.

– Det fanns dels starka argument för att omgivningen skulle påverkas alltför mycket negativt av en spårdragning enligt vårt förslag. Vi rör oss i en miljö med höga fritids- och rekreationsvärden, berättade Levál.

Invändningarna från naturen visade sig främst vid de provborrningar som Trafikverket har låtit genomföra i de berg där tunnlarna var tänkta att dras.

– Det visade sig att det hade varit förenat med både stora risker och risk för mycket höga kostnader att tunnelborra på det sätt som inrymdes i det första förslaget, säger Johan Levál.

Därför är Trafikverkets nya förslag som nu är ute på samråd att passagen genom Kolmårdsskogarna till stor del ska genomföras i en sammanhängande tunnel mellan Åby och Strömsfors. Kostnadsskillnaderna mellan de båda förslagen ska enligt Levál vara "minimala."

– Vi hoppas att synpunkterna på det nya förslaget kommit in till oss 26 mars, säger Johan Levál.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!