Liselotte Askling Drotz, verksamhetschef på Kolmårdens Vårdcentral, visar stolt upp de skinande nya lokalerna. På det nyrenoverade BVC jobbar just nu två distriktssköterskor, men det finns plats för tre vid behov. I samband med renoveringen flyttade apoteket som fanns här tidigare till en mer central punkt i samhället. Projekteringen började redan innan pandemin och fick, precis som mycket annat, sättas på paus, och vårdcentralen använde den tomma lokalen till sin fördel.
– Det blev en jätteframgång i pandemin då vi kunde ha infektionsmottagning och hela vaccinationsuppdraget där. När vi kom igenom den kunde vi fortsätta renoveringen, så nu har vi en helt ny BVC med egen ingång. Vi vet ju aldrig om det skulle komma en ny pandemi mot allas förhoppningar – då kan vi nyttja den lokalen, säger hon.
Hon spår en ökad inflyttning av barnfamiljer tack vare det nya bostadsområdet Torsviken som ska stå klart de närmaste åren.
– Barnfamiljerna tycker att BVC fått ett jättelyft.
Ni har rankats högt av patienterna under många år – vad tror du det beror på?
– Jag tänker att det är ett långsiktigt arbete som vi jobbar med. Vi har väldigt kompetenta, trygga medarbetare som är vana vid att få ta mycket ansvar. Vi tycker det är otroligt värdefullt, det här jobbet. Att alla medarbetare är lika viktiga, det tror jag är en stor framgångsfaktor.
Vårdcentralen fick högst betyg i Norrköping i kategorin delaktighet och involvering.
– Vi jobbar ju mycket med vårdlogistik för våra patienter. Vi försöker göra det mesta på ett vårdbesök, vi försöker anpassa tidsåtgången utifrån patientens medicinska problematik, säger verksamhetschefen.
De fick även högst poäng på tillgänglighet enligt enkäten, något Liselotte Askling Drotz tycker är viktigt:
– Det är ju ett mål som ingår i vår auktorisation, att vi ska ha hög telefontillgänglighet. Därför har vi varit noga med vår schemaläggning så att alla sjuksköterskor i tjänst sitter i TeleQ:n första timman. Det tycker vi är viktigt, för då hinner man ta emot så många samtal som möjligt.
I ett litet samhälle som Kolmården spelar vårdcentralen en viktig roll.
– Jag tänker ju att det är viktigt att vi är en trygghet för medborgarna, att vi finns när man behöver oss, att vi har gott renommé och tillit till oss, att vi gör det tillsammans. Vi har ju ett uppdrag att ge god och säker vård.
Att patienterna är nöjda märks på många sätt. Bland annat i regionens forum "synpunkter och klagomål" där vårdcentralen får vi positiva hejarop från sina patienter. Något som lyfter medarbetarna, enligt verksamhetschefen:
– Jobbet är slitigt förstås, vi har gjort en jätteinsats under pandemin och vi har jobbat med vårdskulden sedan dess och sedan har vi utmaningen med regionens tuffa ekonomiska besparingskrav. Det är inte primärvården som har blivit dyrare, så är det ju, men vi får ju ta en del av konsekvenserna och det smärtar ju förstås.
En stor framgångsfaktor som Liselotte Askling Drotz ser på deras lilla enhet på landet är det täta samarbetet med Vikbolandets vårdcentral på andra sidan Bråviken.
– Vi delar medarbetare och hjälps åt för att kunna ha alla funktioner. Vi delar dietist och samtalsbehandlare med Vikbolandet, vi kommer att dela medicinsk fotvård. Vi har även mycket samarbete med Åby, så vi stöttar varandra, berättar verksamhetschefen.
Vad gäller kontinuitet och koordinering hade patienterna i enkäten mer att önska, vilket verksamhetschefen tror beror på svårigheten att rekrytera läkare ut på landet – en större utmaning i dag än förut.
– Dels finns många olika arbetsgivare, dels finns det en annan rörlighet bland medarbetare i dag. Vi försöker locka med en god arbetsmiljö, att hinna med. Och vi försöker hålla kontinuiteten när man har ett medicinskt problem som följs upp, säger Liselotte Askling Drotz:
– Jag har dessutom ett mål att aldrig ha medarbetare som är sjukskrivna för stressrelaterade sjukdomar och det har vi lyckats hålla. Vi har flera medarbetare som bor härute och kan promenera hit.
Totalt har vårdcentralen ungefär 6 900 patienter listade, varav 300-400 sörmlänningar som åker hela vägen från Katrineholm eller Björkvik för att få vård här. Likaså har de många patienter som bor inne i Norrköping.
– En av de absolut största styrkorna är den familjära andan vi har, att vi jobbar mycket tillsammans, besluten tas nära patienten. Man ska känna sig trygg och medarbetarna ska kunna växa och utvecklas.