Faktum är dock att banan nu står helt klar och på onsdagen var det visning för den nya berg- och dalbanan, för ett stort pressuppbåd, som både fick titta på och givetvis provåka den nya attraktionen, som ska vara i yppersta världsklass.
– Det är den absolut, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts, som var med vid pressvisningen och även var med i ett av provåken.
Men hela den här satsningen på drygt 110 miljoner kronor, är fortfarande inte godkänd än av Mark- och miljööverdomstolen?
– Så är det och den förhoppningsvis sista förhandlingen om prövningen av detaljplanefrågan kommer vi att ha med domstolen i augusti och då hoppas vi förstås få klartecken för att vi får behålla banan inne i djurparken.
Är det en fördel, att ni då har erfarenheter med er till förhandlingen, om ett par månaders användning av banan?
– Ja, så är det. Då kan alla förhålla sig till den här nya anläggningen och om den blev som vi sagt, när det gäller ljudnivåerna och påverkan på våra djur.
Mats Amundin, forskningschef på Kolmårdens djurpark, säger så här om Wildfire:
– Vi har värmekameror på gondolerna i Wildfire, som varje åk noterar djurens beteende i närheten av Wildfire, främst björnar, tigrar och vildhundarna. Skulle det visa sig att något djur drabbas negativt av Wildfire, så kommer vi att åtgärda detta, via nya barriärer eller någon annan förändring.
Niclas Palmqvist, som varit projektledare för Wildfire-bygget, sa så här om banan:
– Först körde vi ett antal provåk utan människor i vagnen. Men i söndags skedde första provåket med människor och då var det den amerikanske ägaren till företaget som byggt banan, som var med i första åket. Det brukar tydligen alltid vara så efter alla nya berg- och dalbanebyggen, att de ansvariga åker förstaturen, som också gick bra.
– Sedan dess har cirka 200 människor internt här i djurparken provåkt banan. Och idag är det pressens tur och på lördag den 18 juni öppnar vi banan för allmänheten.
Är det farligare att åka, när det regnar, som idag?
– Absolut inte farligare, betonar Niclas Palmqvist, för säkerheten ska var 100 procent i alla lägen. Men banan tål att åka med även i regn och faktum är att regnet gör att banan blir lite halare och snabbare. I solsken kommer vi upp i cirka 113 km/timmen, men i regn kanske 115, så det är inga stora skillnader.