Men Trafikverket har ju lovat att lösa in alla hus, som kommer att drabbas av järnvägsbygget?
– Ja, och det är ju bra, men jag och säkert många andra som drabbats, vill ju inte vänta till år 2018, utan vi vill ha en snabbare inlösen, så att vi kan få loss pengar att köpa något annat boende och sikta på framtiden igen, efter 30 års boende på den här platsen.
Är det helt klart att Ostlänken kommer att drabba dig och din familj?
- Ja, vi träffade Trafikverket nyligen och den korridor som de nu valt för järnvägen, korsar rakt över min bostad och tomtebyn. Och eftersom det är bestämt, vill vi ha en inlösen så snabbt som möjligt.
– Inte minst för tomteverksamhetens skull. Tomtebyn ligger mitt i skottlinjen för nya järnvägen och med tanke på att vi hade 16 000 besökare i december i fjol, så vill vi göra allt för att rädda den verksamheten, som känns bra för hela Norrköping och är den enda i sitt slag i Norden.
Varför vill Trafikverket vänta till år 2018?
– Trots att Ostlänken nu är beslutad, vinner inte beslutet laga kraft förrän 2018 och det är först då som Trafikverket börjar lösa in hus som kommer att drabbas av bygget, trots att man har möjlighet till förtida inlösen om man skulle vilja.
Följer lagstiftningSå här säger Håkan Gunnar, projektansvarig på Trafikverket för Ostlänken:
– Det finns en järnvägskorridor som nu är förordad för Ostlänken, en korridor som är relativt bred. Och det arbete vi håller på att starta upp nu, är framtagande av våra järnvägsplaner och kommunen sina detaljplaner.
– Och den här processen följer en lagstiftning, som inte tillåter oss att lösa in fastigheter i förtid. Men det finns en klausul, att vi kan lösa in fastigheter i förtid, vid särskilt ömmande fall och i lagtexten beskriver man dessa fall som dödsfall eller skilsmässa med mera.
Men övriga berörda fastighetsägare får vänta till 2018 på inlösen?
– Faktum är att vi redan nu tittar på varje fastighetsägares situation och läget är inte stängt, men det hör till undantagsfallen att vi redan nu går in och gör en förtida inlösen. Det beror på att vi inte vill lösa in mark, som vi sedan inte bygger järnväg på.
Läs mer i torsdagstidningen.