Nu utreds ärendet av diskrimineringsombudsmannen, som begärt in yttranden från Kolmårdens djurpark gällande anmälarens uppgifter.
Föräldern som anmält ärendet hade till och med ringt till djurparken för att kontrollera så att det verkligen fanns en hörselslinga i delfinariet. Det fanns det. Men när de väl kom till föreställningen var hörselslingan ur funktion. När detta påtalas till personal på plats blir svaret att det "Är ingen prio att laga hörselslingan" samt "att den varit trasig länge".
I anmälan skriver mamman att hon och sonen stod i en särskild kö i en halvtimma för att få tillgång till hörselslingan eftersom hennes son inte kan höra showen utan slingan.
– Vi blev mycket besvikna och tog efter besöket kontakt med djurparken, men de svarade inte förrän vi hotade att anmäla till diskrimineringsombudsmannen, då svarade de att "Vi har lagat hörselslingan till och från men att vi inte kunnat laga den under säsong då det krävdes ett stort jobb".
Hon anser för det första at att de borde blivit upplysta om att hörselslingan var ur funktion redan vid entrén till djurparken eftersom det var den enda show sonen skulle kunna uppleva ljudmässigt, men hon tycker även att det borde finnas ljudslinga vid de andra showerna med fåglar, i Bamses värd och så vidare.
Hon anser också att ljudslingan kunnat lagas nattetid eller under lågsäsong, alternativt investerats i mobila hörselslingor. Familjen upplever inte att man tagit problemen på allvar och att Kolmårdens djuyrpark brutit mot tillgängligheten för människor med hörselnedsättning.
Diskrimineringsombudsmannen vill ha svar från djurparken senast den 11 mars.