– Kampanjen handlar om att upplysa våra besökare om vad som sker med klimatet idag, säger Eva Andersson som är samordnare för kampanjen i Sverige. Genom att delta i kampanjen vill vi inspirera människor till att minska sin egen klimatpåverkan.
Vilken roll spelar Kolmården och andra djurparker i det här sammanhanget?
– Djurparker i Svenska djurparksföreningen jobbar för bevarande av arter och försöker genom olika aktiviteter nå ut med budskap om miljö och natur, säger Eva Andersson.
– Faktum är att varje år besöks europeiska djurparker av 130 miljoner människor, varav åtta miljoner besöker en svensk djurpark. Om alla dessa människor gör en liten förändring för att minska sin klimatpåverkan blir det till stor nytta för miljön och vår gemensamma framtid.
Helgen den 28-29 juni kommer kampanjen Pole to pole att lyftas fram hos flertalet djurparker, däribland Kolmården. Kolmården arrangerar bland annat en utställning som ger tips om hur man kan minska sin klimatpåverkan, hur man bör källsortera samt vilka ekologiska avtryck som olika länder i världen efterlämnar.