– Kampanjen handlar om att upplysa våra besökare om vad som sker med klimatet idag, säger Eva Andersson som är samordnare för kampanjen i Sverige. Genom att delta i kampanjen vill vi inspirera människor till att minska sin egen klimatpåverkan.
Vilken roll spelar Kolmården och andra djurparker i det här sammanhanget?
– Djurparker i Svenska djurparksföreningen jobbar för bevarande av arter och försöker genom olika aktiviteter nå ut med budskap om miljö och natur, säger Eva Andersson.
– Faktum är att varje år besöks europeiska djurparker av 130 miljoner människor, varav åtta miljoner besöker en svensk djurpark. Om alla dessa människor gör en liten förändring för att minska sin klimatpåverkan blir det till stor nytta för miljön och vår gemensamma framtid.
Vad handlar klimatförändringen om i princip?
– Klimatförändringen innebär att temperaturen höjs och isarna smälter vilket hotar isbjörnar och andra polarlevande arter, men det är långt ifrån de enda konsekvenserna. På grund av extrem väderlek, habitatförändringar och förhöjd havsnivå kommer många områden och arter i hela världen att påverkas, inklusive människor.
Helgen den 28-29 juni anordnade man kampanjen Pole to pole, där Kolmården arrangerade bland annat en utställning som ger tips om hur man kan minska sin klimatpåverkan, hur man bör källsortera samt vilka ekologiska avtryck som olika länder i världen efterlämnar.