Bygget av Wildfire pågår för fullt

Beslutet om byggandet av berg- och dalbanan Wildfire drar ut på tiden, men det är inget som i nuläget hindrar Kolmårdens djurpark att bygga vidare på drömmen om Europas snabbaste berg- och dalbana.

2016. Då tror Christer Fogelmarck fortfarande att Wildfire ska var åkklart.

2016. Då tror Christer Fogelmarck fortfarande att Wildfire ska var åkklart.

Foto: Fredrik Jonson

KOLMÅRDEN2015-09-18 06:30

– Vi jobbar vidare som om det skulle gå hela vägen och just nu bygger vi för fullt, säger Christer Fogelmarck, vd och koncernchef på Parks & Resorts.

Den 10 oktober hölls fördragning av ärendet i mark- och miljööverprövningsdomstolen, tanken var då att det skulle komma ett besked om hovrätten tar upp ärendet för prövning, men något besked kom inte.

–  Det behövdes ytterligare tid för att gå igenom målet. Något utförligare svar kan jag inte ge dig, säger Alexander Häggkvist, Hovrättsfiskal vid Svea hovrätt, som är föredragande i målet.

Nytt datum för föredragning är satt till den 29 september. Från djurparkens sida vill man ha ett beslut så snart som möjligt, men man känner sig förhoppningsfull inför beskedet när det väl kommer.

– Våra ombud tycker att domen från mark- och miljödomstolen står sig hela vägen och vi är väldigt glada över den domen, men det är klart att jag inte kan slappna av full ut innan domen vunnit laga kraft, säger Christer Fogelmarck.

Men trots allt är de så pass säkra på ett positivt beslut att man fortfarande räknar med att kunna köra igång berg- och dalbanan under 2016, som planerat.

– Ja, vi har ju tillstånd att bygga under pågående prövning - och det gör vi, säger Christer Fogelmarck.

Om hovrätten inte beviljar prövningstillstånd återgår ärendet i det här fallet till länsstyrelsen. Och länsstyrelsens förra beslut, att kräva en detaljplan för bygget, ändrades av mark- och miljödomstolen, som efter förhandlig och syn på djurparken i somras gav bygget klartecken - det behövdes ingen detaljplan.

Det innebär dock inte att, om ärendet återgår till länsstyrelsen, bygglovet beviljas.

– Vi har inte gått in på bygglovsärendet eftersom vi beslutade att upphäva kommunens bygglov där vi ansåg att det krävdes en detaljplan, säger Susanne Eriksson, länsassessor på länsstyrelsen i Östergötland.

Det innebär att länsstyrelsen i så fall kommer att säga ja eller nej till bygglovet.

– Vi kommer att pröva om bygglovet stämmer med lagen och säga ja eller nej, säger Susanne Eriksson.

Länsstyrelsen kommer inte att villkora bygget genom att till exempel säga att man får bygga en berg- och dalbana men inte lika hög och lång som man ansökt om.

Om länsstyrelsen har lättare att bevilja ett bygglov som en högre instans gett klartecken för vill inte Susann Eriksson gå in på.

– Men de bygger på egen risk nu, säger hon.

"Wildfire"

Topphastighet: 113 km/timme

Banans längd: 1 300 meter

Höjdskillnad: 57 meter

First drop: 49 meter med en lutning på 83 grader

Inversioner (du åker upp och ner): 3 stycken

Airtime (känslan av viktlöshet): 12 gånger, 4 av dem med negative G-kraft

Åktid: 120 sekunder

Kapacitet per timme: 960 personer/timme

Sittplatser per tåg: 24 personer

Längdgräns: 120 cm

Investering: 110 miljoner SEK

Tillverkare: Rocky Mountain Construction (USA)

Källa: kolmarden.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om