Spårvagnarna är mest drabbade när det kommer till tjuvåkning.
– Vi tror att spårvagnarnas utformning där föraren sitter där den sitter bidrar. Det finns en anonymitet som många utnyttjar och går på utan att betala, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Östgötatrafiken har därför sedan en tid tillbaka utfört utökade kontroller just på spårvagnarna.
– Tyvärr är det en tradition att det är mer fuskåkande i Norrköping jämfört med Linköping. Det är det vi vill beivra genom att ha utökade kontroller, säger Mattias Näsström.
Kontrollerna görs på två sätt. Dels finns det så kallade tvåmannapatruller där två kontrollanter helt enkelt kliver på fordonet och kontrollerar biljetterna.
– Då kan det vara ett gäng kunder som går av och står och ser lite förvirrade ut vid nästa hållplats, säger Mattias Näsström.
Men han förtydligar att påbörjad resa ska betalas för. Det hjälper inte att stiga av och tro att man kommer undan. Ett ogiltigt färdbevis kostar mellan 600 och 1200 kronor i tilläggsavgift.
– Det finns de som tror att man kan åka spårvagnen och gå därifrån om det blir en kontroll men så är det inte.
Det andra kontrollsättet är hållplatskontroll. En grupp med kontrollanter står då vid hållplatsen och inväntar spårvagnen och kontrollerar sedan alla som är på, och som ska gå av.
– Här brukar man vara ganska många så det ska gå fort. De som har betalat för sin resa ska drabbas så lite som möjligt av det här, säger Mattias Näsström.
Det är inte helt okomplicerat att utfärda den kontrollavgift som följer om man inte har rätt färdbevis. Vissa blir arga, vissa blir våldsamma och vissa blir glömska.
– I en del fall vet de inte längre vad de heter. De minns inte. Men sen när polisen kommer så minns de plötsligt, säger Mattias Näsström.
Det handlar om att identiteten måste kunna styrkas innan kontrollavgiften utfärdas.
– Vi måste veta om det är rätt person. Annars skulle ju någon bara kunna rabbla ett personnummer.
I de fall personen vägrar legitimera sig – eller av olika anledningar inte kan legitimera sig – tillkallas polis som sedan tar hand om situationen.
Den senaste tiden har vi nåtts av rapporter om skrämmande kontrollanter. Enligt flera har det gått så långt att barn inte längre vågar åka spårvagn eller buss ensamma.
– Det är tråkigt att man upplever det så. Jag tror att man måste prata med sina barn om såna här saker. Man måste kunna bli kontrollerad, säger Mattias Näsström.
Han berättar också att man för en dialog med det bolag som sköter kontrollerna via entreprenad.
– De känner till de här sakerna och har inga syften i att skrämmas över huvudtaget. De ska agera på ett vänligt men fast sätt. De ska såklart tänka på att de i viss mån representerar Östgötatrafikens varumärke.
Mattias Näsström säger också att det är ovanligt att få respons om att kontrollanterna skulle vara otrevliga.
– Vi gör ändå 10 000 till 12 000 kontroller i månaden. Det här är ju såklart människor som möter människor. De som får kontrollavgifter blir sura men det får man samtidigt hacka i sig om man fuskåker, säger han.
Kontrollerna är också en del i att kunna säkerställa fler turer och låga priser, menar Näsström.
– Det är klart att om vi minskar biljettintäkterna, vilket blir konsekvensen om man släpper det här fritt, så blir det svårt att få andra att betala. Det blir antingen höjda biljettpriser eller färre turer. De som betalar för sin resa ska känna ett värde i vad de gör. De som fuskåker är inte välkomna, säger Mattias Näsström.