Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så ska fuskåkarna stoppas

Fuskåkarna trivs på spårvagnarna. Nu möter Östgötatrafiken fuskarna – med ännu mer kontroller.

Kontroll. Ordningsvakter är med vid hållplatskontrollerna.

Kontroll. Ordningsvakter är med vid hållplatskontrollerna.

Foto: Sofia Norin

Kollektivtrafik2018-02-22 18:00

Spårvagnarna är mest drabbade när det kommer till tjuvåkning.

– Vi tror att spårvagnarnas utformning där föraren sitter där den sitter bidrar. Det finns en anonymitet som många utnyttjar och går på utan att betala, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken har därför sedan en tid tillbaka utfört utökade kontroller just på spårvagnarna.

– Tyvärr är det en tradition att det är mer fuskåkande i Norrköping jämfört med Linköping. Det är det vi vill beivra genom att ha utökade kontroller, säger Mattias Näsström.

Kontrollerna görs på två sätt. Dels finns det så kallade tvåmannapatruller där två kontrollanter helt enkelt kliver på fordonet och kontrollerar biljetterna.

– Då kan det vara ett gäng kunder som går av och står och ser lite förvirrade ut vid nästa hållplats, säger Mattias Näsström.

Men han förtydligar att påbörjad resa ska betalas för. Det hjälper inte att stiga av och tro att man kommer undan. Ett ogiltigt färdbevis kostar mellan 600 och 1200 kronor i tilläggsavgift.

– Det finns de som tror att man kan åka spårvagnen och gå därifrån om det blir en kontroll men så är det inte.

Det andra kontrollsättet är hållplatskontroll. En grupp med kontrollanter står då vid hållplatsen och inväntar spårvagnen och kontrollerar sedan alla som är på, och som ska gå av.

– Här brukar man vara ganska många så det ska gå fort. De som har betalat för sin resa ska drabbas så lite som möjligt av det här, säger Mattias Näsström.

Det är inte helt okomplicerat att utfärda den kontrollavgift som följer om man inte har rätt färdbevis. Vissa blir arga, vissa blir våldsamma och vissa blir glömska.

– I en del fall vet de inte längre vad de heter. De minns inte. Men sen när polisen kommer så minns de plötsligt, säger Mattias Näsström.

Det handlar om att identiteten måste kunna styrkas innan kontrollavgiften utfärdas.

– Vi måste veta om det är rätt person. Annars skulle ju någon bara kunna rabbla ett personnummer.

I de fall personen vägrar legitimera sig – eller av olika anledningar inte kan legitimera sig – tillkallas polis som sedan tar hand om situationen.

Den senaste tiden har vi nåtts av rapporter om skrämmande kontrollanter. Enligt flera har det gått så långt att barn inte längre vågar åka spårvagn eller buss ensamma.

– Det är tråkigt att man upplever det så. Jag tror att man måste prata med sina barn om såna här saker. Man måste kunna bli kontrollerad, säger Mattias Näsström.

Han berättar också att man för en dialog med det bolag som sköter kontrollerna via entreprenad.

– De känner till de här sakerna och har inga syften i att skrämmas över huvudtaget. De ska agera på ett vänligt men fast sätt. De ska såklart tänka på att de i viss mån representerar Östgötatrafikens varumärke.

Mattias Näsström säger också att det är ovanligt att få respons om att kontrollanterna skulle vara otrevliga.

– Vi gör ändå 10 000 till 12 000 kontroller i månaden. Det här är ju såklart människor som möter människor. De som får kontrollavgifter blir sura men det får man samtidigt hacka i sig om man fuskåker, säger han.

Kontrollerna är också en del i att kunna säkerställa fler turer och låga priser, menar Näsström.

– Det är klart att om vi minskar biljettintäkterna, vilket blir konsekvensen om man släpper det här fritt, så blir det svårt att få andra att betala. Det blir antingen höjda biljettpriser eller färre turer. De som betalar för sin resa ska känna ett värde i vad de gör. De som fuskåker är inte välkomna, säger Mattias Näsström.

Biljettkontroll

Väktare utför kontrollerna på spårvagnar – medan ordningsvakter ser till att hålla lugn. Det händer att människor så väl ör otrevliga som misshandlar kontrollanterna. Detta är åtalbart som våld mot tjänsteman.

2016 genomfördes 126 700 kontroller i länet. 1,6 procent kontrollavgifter utfärdades. I Norrköping utfärdades kontrollavgifter i 5,4 procent av fallen när det kommer till hållplatskontroller. I Linköping landar procentsatsen på 2,0.

2017 genomfördes 141 100 kontroller i länet. 2,4 procent fick kontrollavgift. 5,2 procent fick kontrollavgift vid hållplatskontroller i Norrköping. 2,3 procent vid samma kontroller i Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!