Det var i samband med att de omtalade nya entreprenörsavtalen för landsbygdstrafiken började gälla i juni som målet uppnåddes. En majoritet av bussarna som i dag rullar på landsbygden drivs numera på HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), ett fossilfritt drivmedel som framställs från slaktavfall och olika restprodukter. Några få av bussarna drivs på Rapsmetylester (RME), ett "biodiesel" som i huvudsak har vegetabiliska oljor som råvara.
Sedan tidigare drivs samtliga bussar som är stationerade i Linköping, Norrköping och Motala tätorter på biogas och sedan juni förra året går expressbusstrafiken på HVO, precis som landsbygdsbussarna nu gör.
– När målet sattes 2008 så var det ett djärvt och aggressivt mål, men nu känns det
självklart att våra bussar ska drivas med fossilfria bränslen, säger Paul Håkansson, vd
för Östgötatrafiken.
Biogasen produceras lokalt, främst av avfall från livsmedelsindustrin, restauranger och privata hushåll i form av ”den gröna påsen”. Biogas som drivmedel minskar klimatpåverkan med runt 95 procent jämfört med fossil diesel. HVO minskar klimatpåverkan med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel.
Östgötapendeln och spårvagnarna i Norrköping drivs med så kallad grön el.