Räknar man dessutom in resor till och från närområdena, som exempelvis Åby, hamnar
minskningen för Norrköpings del på 0,3 procent. Räknar man in hela länet visar dock resandet med Östgötatrafiken plussiffror. Under 2016 gjordes totalt 29,5 miljoner resor, vilket är en ökning med en miljon eller 3,5 procent. Och här står Linköping och busstrafiken till och från närförorterna som Sturefors och Ljungsbro för en stor del av ökningen. Veckan innan jul passerades tiomiljonersstrecket i antal utförda resor i Linköpings tätort under året. Räknas närförorterna in, gjordes totalt elva miljoner resor.
Motala tätort står för den allra största ökningen procentuellt sett, från 1 miljon resor till 1,1
miljoner, en ökning på drygt 9 procent.
Resor i områden med ett litet resandeunderlag minskade med 3 procent under året. Det är en trend som pågått under ett antal år och det var därför som utbudet av linjer på landsbygden minskades under året. Trafiken på landsbygden står för ca 3,5 procent av det totala resandet under året.
Östgötapendeln, som är stommen i kollektivtrafiken, hade en resandeökning med 8 procent under 2016. Resorna med expressbusstrafiken och trafiken som går mellan länets tätorter ökade med över 3 procent.
– Vi tror på en fortsatt positiv utveckling, och vår målsättning är att öka antalet resor som
görs med Östgötatrafiken med ytterligare en miljon under 2017, säger Sofia Malander, vd
Östgötatrafiken.