Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

När Bergsbron var lite poetisk

Vykortet visar Bergsbron som den såg ut före 1977.

Gamla Riksbron över Strömmen vid Himmelstalund och som hade vackra, nästan poetiska valv under sig.

Gamla Riksbron över Strömmen vid Himmelstalund och som hade vackra, nästan poetiska valv under sig.

Foto: Larsson Foto, Norrköping

Kneippen2020-08-30 15:00

Bild från förr

Dagens vykort visar en bild av en bro i Norrköping med stora, vackra, ja, rent poetiska valv.

En vy som försvann i slutet av 1970-talet då bron revs, för att göra plats för en större bro.

Vykortet kommer från Söderköpingsbon Kjell Jonassons samling och om man tittar på baksidan, är vykortet skickat den 9 oktober 1949.

Avsändaren "Karin" skickade vykortet till sitt barn "Elsa" som bodde i Ånn, nära norska gränsen.

Karin själv daterade vykortet "Kneippbaden", det vill säga gamla namnet på Kneippen, vilket väl innebar att hon mer eller mindre bodde granne med den här bron.

Den här välvda bron började byggas 1941 och sju år senare invigdes den och fick namnet Riksbron, eftersom det var den nya riksvägen genom Norrköping.

Och den här vackra bron fick vara i tjänst ända fram till 1977, då den var så sliten att den inte kunde räddas längre. Åren av ständigt underhåll, hade kommit ikapp den här gamla bron.

Den nya bron, som står där än idag, byggdes sida vid sida med den här gamla valvbron, som sedan revs så snart som den nya bron stod färdig.

Men den nya bron blev inte dekorerad med några "poetiska" valv, utan nu var det ett antal raka pelare, som fick bära upp bron och så ser det ut än idag.

En stor skillnad var också att bron på vykortet endast hade två körfiler för trafiken, medan den efterföljande och nuvarande bron utrustades med fyra körfiler.

Något som säkerligen behövdes, eftersom den nya bron tjänstgjorde som "gamla E 4-an" under många år, innan E 4-an fick sin nuvarande sträckning utanför centrala Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!