Sjuårig kamp pågår än
Kampen har pågått i sju år.För att få en pendeltågsstation i Kimstad.- Det är verkligen dags att något händer nu, säger Curt Andersson i Pendeltågsgruppen.
Curt Andersson i Pendeltågsgruppen visar var den tilltänkta pendeltågsstationen ska ligga i Kimstad. Foto: Magnus Johansson
Foto:
Beslutet att bygga en pendeltågsstation i Kimstad har gått igenom i kommunfullmäktige i Norrköping, men överklagats vid ett par tillfällen.
- Nu hoppas vi att ärendet går till länsstyrelsen som tar beslutet att börja bygga nästa år. Sedan tar det väl ett drygt år innan stationen kan stå färdig, säger Curt Andersson.
Stor samhällsnytta
Fullmäktiges beslut har överklagats av fastighetsägare som tycker att trafiken kommer störa.
Och senast av fackliga inom kommunens busstrafik, som anser att det blir en för brant och farlig väg, vid nya stationen.
- Men kommunens politiker påpekar att det är klart att det ska börja byggas... någon gång. De menar att pendeltågsstationen är en så stor samhällsnytta, säger Curt Andersson.
Han räknar upp mängder med fördelar. Fjärde storstadsregionen, med Kimstads idealiska placering nära Linköping, Norrköping och Finspång och en satsning på att bygga nya villor i trakten.
- Förutom den rena miljöfördelen blir det betydligt enklare att bo här och pendla till exempelvis Linköping och Tranås. Stockholm går det inte att jobbpendla till idag med busstrafiken.
På orten
Curt nämner även ungdomars och de äldres möjligheter att bo kvar på orten. I översiktsplanen ingår även en cykelväg mellan Skärblacka och Kimstad.
- Det är viktigt för hela trakten att detta blir genomfört snart. Skärblacka som kommundel har det inte satsats på alls de senaste åren, säger Curt Andersson.
"Föredrar tåg"
Bygg- och plankontoret i Norrköpings kommuns förslag är att pendeltågsstationen ska ligga vid den gamla fotbollsplanen i Kimstad.
- Folk föredrar att åka pendeltåg före buss. Tågen går med jämna mellanrum medan bussarna går mer oregelbundet, understryker Curt Andersson.