På lördag stannar pendeltågen här
Alltjämt rusar pendeltågen fram genom Kimstad i sådär 110 km/tim. Fast bara några dagar till. På lördag invigs den nya stationen, och från och med då kommer alla pendeltåg att göra halt i Kimstad. En proper stations-anläggning har nu tagit form.
Än så länge rusar pendeltågen förbi. Men om bara några få dagar kommer de att börja göra halt här.
Foto: Sandberg Niclas
Uppe på bron rusar bil-trafiken fram längs väg 215. Stationen ligger strax nedanför bron, och var under ett antal år
föremål för protester från de närboendes sida. Men allt i den vägen var förgäves. När nu Folkbladet avlägger visit är anläggningsarbetena avklarade. Finputsning och uppstädning pågår, och i övrigt är det väl i stort sett bara planteringarna som återstår. Här finns fyra hållplatslägen för busslinjerna, som kommer att trafikera Kimstads station. Linje 419 går mellan Finspång och Kimstad över Skärblacka, linje 483 från Skärkind till Norrköping via Norsholm, Kimstad och Löfstad. En renodlad matarlinje till pendeltågen blir linje 484, med sträckningen Norsholm-Kimstad-Skärblacka-Ljusfors Bruk. Huvudentrepenör är Svevia AB, gamla Vägverket Produktion i sin numera bolagiserade form. Platschefen Niklas Engström omtalar, att arbetena pågått i nära nog ett år. Som mest har ca 100 personer deltagit. Godsspår också
- Hoppas bara att allt får vara helt nu, fram till invigningen och sedan också, säger han och pekar på, hur en väntkur redan utsatts för paintball. Vi noterar att skyltarna bara visar till spår 2 och spår 3. Men, undrar vi, vad är då spår 1? - Godsspåret, på andra sidan bron, förklarar Enström. Det som går till Finspång. Fotgängare och cyklister kan ansluta till perrongerna från båda hållen. Bilar och bussar hänvisas däremot till den sida som vetter mot... ja, om man nu kan kalla det för centrum, där den kombinerade Pizzeria & Pub återfinns. Men strängt taget har väl Kimstad inget centrum alls, och kyrkan ligger ju heller inte på minsta vis "mitt i byn". Kanske kan det framöver bli något slags centrumbildning kring stationen. Det har talats om någon kiosk där, men hittills har inget hänt. Att pendeltågen kommer att leda till uppsving för Kimstad som bostadsort tas för givet. I kommunal planering räknas med, att befolkningen ska kunna fördubblas till kanske 6 000 invånare. En halv kilometer åt Norrköpingshållet ligger den gamla stationsbyggnaden, numera bostadshus. Där har alltsedan år 1970 tågen bara rullat förbi, vilket de alltså också kommer att fortsätta med. Några dagar till
På den gamla tiden var det en centrumbildning runt den stationen, med bland annat kiosk och kafé - och till och med ett järnvägshotell. På platsen för den nya stationen är det lugnt och fridsamt denna dag. Fjärilar fladdrar över spåren, och på sidan om har säden mognat. Då och då kommer något tåg. Ett expresståg - eller som nu pendeltåget med avgångstid 12.02 från Norrköping, som på det mest självklara vis sveper det förbi plattformarna. Men alltså bara för några få dagar till. Vi ser det försvinna bortåt, mellan Lantmännen med dess silo på den ena och Kimstads kyrka på den andra sidan om järnvägen. Vidare förbi Norsholm - som emellertid ganska så säkert också kommer att få sin pendelstation. Och det inom en inte alltför avlägsen framtid.