Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköpings första spårvagn avritad

Spårvagn nr 1 vid Carl Johans park.

Spårvagn nr 1 vid Carl Johans park.

Foto: Sören Boström

Karl Johans park2022-10-03 09:00

Bild från förr

Spårvagnen med nummer ett, passerar just Karl Johans park i Norrköping.

Ett tecknat vykort av Leo Dobrowsky från Söderköping, som ritat av gamla spårvagnar på vykort i många olika miljöer i Norrköping. Den här teckningen gjorde han 1984.

Det roliga är att spårvagnen med nummer ett, fortfarande är still going i Norrköpingstrafiken:

– Oja, säger spårvagnsexperten Willy Forsström. Ettan var ute och skjutsade runt passagerare så sent som under Kulturnatten alldeles nyligen.

– Tidigare i höstas var den ute och åkte med passagerare även under Augustifesten och under hela den här sommaren har den varit ute på spåren regelbundet och skjutsat runt turister i centrala Norrköping.

Vad kan du berätta om skicket på Ettan?

– Den här spårvagnen var en av de tio första, som kom till Norrköping 1904, när vi började med spårvagnstrafik i Norrköping.

– 1910 täckte man sedan in plattformen där föraren står, för att man skulle få bättre arbetsmiljö. Särskilt vintertid, då det tidigare var fruktansvärt kallt ibland under vintern, att stå på en öppen plattform.

– Men dagens version av Ettan, är ju ombyggd till originalet, med öppen plattform igen för föraren, eftersom vi numera bara kör den här spårvagnen under sommartiden.

Så Ettan av idag är åter ganska lik, den Ettan som rullade i Norrköping 1904?

– Ja, åtminstone utförandemässigt är den ganska lik originalet. Däremot har vi bytt elsladdar och strömavtagaren på taket mot en modernare variant och även lite andra förbättringar.

– Men som vanlig passagerare, vill jag nog påstå att det fortfarande kan kännas som man åker i 1904 års spårvagn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!