Jursla-elever på flykt
Tänk om svenskar tvingades fly till det främmande landet TadzMbekistan och plötsligt leva som flyktingar och invandrare. Ungefär den utgångspunkten har eleverna på Jurslaskolan under den här veckan, där man arbetar efter ett globalt perspektiv som tema.
En av Jurslaskolans lärare försöker lära eleverna en sång från det främmande landet TadzMbekistan. Det är svårt att se vem läraren är, bakom det dolda ansiktet...
Foto: Robert Svensson
Detta genom att de täckte sina ansikten med halsdukar, så att bara ögonen syntes, stekte ris på en stor platta över öppen eld.Dessutom fick eleverna gå en tipspromenad i skogen, med frågor om det främmande landets kultur, språk, skola, kläder, mat och mycket annat.- Till exempel att flickor inte får ha kjol på sig och att vuxna har rätt att ge barnen aga och en örfil om de exempelvis pallar äpplen hos grannen.- Och så skulle vi tvingas lära oss deras främmande språk för att klara oss, precis som invandrarna måste göra här i Sverige, säger Britt-Marie Ortiz.Hållbar utveckling
- Allt det här plus hållbar utveckling av jordens resurser, kommer vi sedan att diskutera med eleverna och bland annat försöka få dem att förstå hur det känns att vara flykting eller invandrare i en helt ny livsmiljö.Igår fick skolbarnen vara utomhus i Jurslaskolans alldeles egna torptomt uppe vid Lillsjön med en tipspromenad utplacerad i skogen runt torpet.- När de kommer in hit igen ska vi diskutera de här frågorna, äta riset och även låta dem prova på en del lekar som barnen i främmande länder leker, säger Britt-Marie Ortiz. Och sjunga sånger från främmande länder!- Barnen kommer även att få rösta på sin kandidat bland 13 nominerade i den världsomfattande tävlingen "The World’s Children’s Prize for the Rights". En tävling där någon som gjort mycket för barn i fattiga länder kommer att prisas med en summa pengar för fortsatt satsning på olika projekt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!