Under natten till fredag ringde företagets anställda runt till de olika hotellen i de jordbävningsdrabbade områdena, berättar Ann-Sofie Olsson, presschef på Apollo.
– Vi behövde snabbt få koll på läget. Vi ringde alla hotell där vi ha gäster för att höra om någon var skadad och om det fanns skador på hotellen och det var det lyckligtvis inte, säger Ann-Sofie Olsson.
Resenärer som Folkbladet pratat med menar att informationen varit väldigt bristfällig, både vad gäller torsdagens inställda plan och hur man tar sig vidare från fredagen.
– Det är svårt när man står mitt i natten och veta vilken information man ska skicka ut, säger Ann-Sofie Olsson och tillägger att det står ett journummer på alla biljetter.
– Det numret är bemannat dygnet runt. Dit kan man alltid ringa om man har frågor, säger presschefen.
Efter jordbävningen ökade företaget bemanningen så väl på jouren som på plats på de drabbade orterna.
Under fredagen gällde det att lösa hemfärd för de resenärer som ska tillbaka till Sverige.
– Från och med i natt har vi undersökt om de ska öppna flygplatsen igen. Den var stängd innan då man ville säkra upp ifall flygplatsen fått några skador. Men det har den inte och planen går, men med förseningar, säger presschefen.
Även flygen från Sverige avgår enligt plan. Därmed kan man heller inte avboka resor och få pengar tillbaka enbart på grund av rädsla för fler skalv.
– Det är klart att det finns en oro när sånt här händer. Men det är ordinarie avbokningsregler som gäller. Jordbävning går under force majeure, säger Ann-Sofie Olsson.
Hon förklarar också att företaget följer myndigheternas rekommendationer om resor.
Reaktionerna från resenärer som vill ställa in eller omboka resor har inte varit alldeles för många.
– Jag har förstått när jag pratat med kundtjänst att det kommit några frågor men att det inte varit särskilt mycket. Planen går som vanligt ner till Kos och Rhodos.
s