Vi har skrivit tidigare om järnvägshistoria i Finspång och idag visar vi två bilder ur "Finspångsboken - bilder från en svunnen tid."
Dels en bild på loket "Nr 1 Finspong", ett pampigt lok, som här är fotograferat omkring år 1873.
Sedan hoppar vi fram ända till 1930-talet, då järnvägsverkstadens personal i Finspång samlades för en gruppbild.
Och om bilden på loket var pampig, så är väl den här personalbilden imponerande, med tanke på personalstyrkans storlek i Finspång enbart i järnvägsverkstaden.
Kanske ingick även service av dieselmotordrivna rälsbussar i arbetsuppgifterna. Åtminstone med tanke på vad som förre kommunalrådet Torild Lindvall skrivit i boken:
"För att möta konkurrensen med landsvägstrafiken, investerade SJ under 1930-talet i dieselmotordrivna rälsbussar (som många säkert minns).
Personbefordran per järnväg upphörde 1962."
Torild Lindvall blickar också tillbaka på järnvägstrafiken i Finspång och han slår fast att på 1870-talet byggdes järnvägar överallt i landet.
Brukspatronen Carl Ekman som tidigt insåg vad förbättrade kommunikationer kunde betyda, tillkallade major Claes Adelsköld, en av landets främsta järnvägsbyggare, för planläggning av järnvägsbyggande i Finspång.
Adelsköld föreslog en linje mellan Finspång och Pålsboda, för att den vägen kunna nå västra stambanan och Göteborgs hamn. Så blev det också.
1874 invigdes också järnvägen Finspång - Pålsboda och 1901 även Pålsboda - Örebro. 1906 blev Finspång också ihopkopplat järnvägsledes med Norrköping via bandelen Finspång - Kimstad - Norrköping.