Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mycket järnvägspersonal förr i tiden

Här ses järvägsverkstadens personalstyrka i Finspång på 1930-talet

Här är all personal på järnvägsverkstaden i Finspång samlad på 1930-talet. Imponerande personalstyrka, eller hur?

Här är all personal på järnvägsverkstaden i Finspång samlad på 1930-talet. Imponerande personalstyrka, eller hur?

Foto: Okänd

Järnvägstransporter2020-05-03 08:00

Vi har skrivit tidigare om järnvägshistoria i Finspång och idag visar vi två bilder ur "Finspångsboken - bilder från en svunnen tid."

Dels en bild på loket "Nr 1 Finspong", ett pampigt lok, som här är fotograferat omkring år 1873.

Sedan hoppar vi fram ända till 1930-talet, då järnvägsverkstadens personal i Finspång samlades för en gruppbild.

Och om bilden på loket var pampig, så är väl den här personalbilden imponerande, med tanke på personalstyrkans storlek i Finspång enbart i järnvägsverkstaden.

Kanske ingick även service av dieselmotordrivna rälsbussar i arbetsuppgifterna. Åtminstone med tanke på vad som förre kommunalrådet Torild Lindvall skrivit i boken:

"För att möta konkurrensen med landsvägstrafiken, investerade SJ under 1930-talet i dieselmotordrivna rälsbussar (som många säkert minns).

Personbefordran per järnväg upphörde 1962."

Torild Lindvall blickar också tillbaka på järnvägstrafiken i Finspång och han slår fast att på 1870-talet byggdes järnvägar överallt i landet.

Brukspatronen Carl Ekman som tidigt insåg vad förbättrade kommunikationer kunde betyda, tillkallade major Claes Adelsköld, en av landets främsta järnvägsbyggare,  för planläggning av järnvägsbyggande i Finspång.

Adelsköld föreslog en linje mellan Finspång och Pålsboda, för att den vägen kunna nå västra stambanan och Göteborgs hamn. Så blev det också.

1874 invigdes också järnvägen Finspång - Pålsboda och 1901 även Pålsboda - Örebro. 1906 blev Finspång också ihopkopplat järnvägsledes med Norrköping via bandelen Finspång - Kimstad - Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!