– Vi noterar med tillfredsställelse att projekt Ostlänken fortgår, säger Charlotta Elliot. Samtidigt är beskedet gällande de andra projekten längs den planerade nya stambanan genom södra Sverige anmärkningsvärt, att det lämnas så abrupt och precis före jul.
Regeringens besked är att man tänker prioritera upprustningen av befintlig järnväg, bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur, före investeringar i höghastighetståg.
För Ostlänkens del är alltså ett positivt besked, då den delen av projektet finns kvar och ska fortsätta utan nämnvärda förseningar.
– Så långt tycker vi det är bra, för med Ostlänken frigörs kapacitet för mer godstransporter på järnväg, säger Charlotta Elliot.
Trafikverket får nu i uppdrag att nogsamt utreda kostnadsbesparingar och att se över vilka justeringar som blir konsekvensen av att det inte längre blir en ihoplänkad utbyggnad av nya stambanor för höghastighetståg mellan Linköping-Borås eller Hässleholm via Jönköping.
– Och det känns olyckligt att regeringen inte fullföljer dessa planer, säger Charlotta Elliot. För med de nya kostnadsreduceringarna, så blir det ju ingen helhet längre med satsningen på höghastighetståg.
– Men det här beskedet kom ju nu direkt före jul, så vi kommer efter helgerna att analysera det här beskedet ytterligare, för att se vad det mer i detalj innebär för östsvenska regionens näringsliv.