Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kardonbana nu påbörjad

På måndagen drogs det efterlängtade Kardonbanebygget igång. Det krävdes gemensamma tag från en generaldirektör, en minister och ett kommunalråd för att baxa rälsen på plats.

På estraden. Einar Schuck ställde frågor om projektet till Lars Stjernkvist, Lena Erixon samt Tomas Eneroth.

På estraden. Einar Schuck ställde frågor om projektet till Lars Stjernkvist, Lena Erixon samt Tomas Eneroth.

Foto: Patrik Selsfors

Järnväg2017-11-13 14:52

Det är tidig måndagsförmiddag och utanför Hemerycksalen i De Geerhallen har det börjat samlats en större mängd politiker, tjänstemän, dignitärer från Trafikverket, företagare och säkert en hel del andra intresserade. Det är en stor dag för många – nu har det blivit dags för det allra första förberedande steget för Ostlänken: Kardonbanebygget. Det uppmärksammas med högtidstal och senare symbolisk rälsnedläggning på plats ute på Händelö.

Som samtalsledare fungerar Einar Schuck, regional direktör på Trafikverket, Region Öst och först ut på podiet är Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

– Kardonbanan är en förutsättning för Ostlänken men står ju också på egna ben som en knutpunkt som ger möjlighet att öka kapaciteten till hamnen. Tillsammans med den nya godsbanegård som planeras är detta ett steg mot ett effektivare och mer hållbart trafiksystem som är helt i linje med de transportpolitiska mål vi har, konstaterar Lena Erixon.

Kardonbanan byggs av Trafikverket tillsammans med Norrköpings kommun, kostnaden är en dryg halv miljard kronor och Trafikverket står för ungefär 60 procent av dessa; kommunen resterande 40. Man ser det alltså som det första steget i det stora projektet Ostlänken.

– Den största utmaningen i Ostlänken är personalförsörjningen, som det är nu är det positivt att det finns seriösa utländska entrepenörer för våra egna räcker inte till, bedömer Lena Erixon som bland annat berättar om att man startat en ettårig nystartad utbildning för nyanlända ingenjörer för att förbättra situationen.

– Kompetensförsörjningen är oerhört viktigt!

Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) är som alla andra på gott humör denna dag då de positiva framtidsvisionerna liksom aldrig upphör.

– Detta är en högtidsdag, vår hamn får genom bygget av Kardonbanan bättre förutsättningar och dessutom är detta första delen av det större projektet. Det är en högtidsdag därför att vi vet vad förbättrade kommunikationer betyder för samhället i stort – vi ser redan effekter i form av inflyttning och byggande, påpekar Lars Stjernkvist som dock också uttrycker ödmjukhet – både inför sina företrädare som la grunden till detta och till Norrköpingsborna som ska bo och leva i staden när Ostlänkenprojektet genomförs under ett drygt decennium.

– Vi vet att vi ska stöka runt med Norrköpingsborna i 15 år, det ska läggas om cykelvägar, byggas broar och mycket annat. Jag hoppas att de Norrköpingsbor som kommer att uppleva problem kan tänka på att det här kommer att ge stora möjligheter för kommunen framöver.

Så kommer den något försenade infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) och han är inte mindre optimist än någon annan.

– Idag börjar en historisk satsning, det är så många förhoppningar knutna till infrastruktur när det gäller jobb, bostäder och bättre pendling men också godsstrategin är viktig: från väg till järnväg; från järnväg till sjö; vi ska visa hur vi kan använda en underutnyttjad sjöfart för att bli miljösmartare, säger Tomas Eneroth som tillägger att det i en orolig tid med misstro mot många etablerade sanningar är viktigt att visa att det går att bygga samhället bättre.

Så har det blivit dags för samtliga att äntra bussarna ut till Pampushamnen för en symbolisk första rälsläggning – bussarna går längs med Kardonbanans framtida sträckning och guidning ingår. Väl framme hålls kortare tal innan det blivit dags för dagens begivenhet. Med hjälp av rep (och en maskin ska erkännas) baxar de tre talarna ut rälsen till publikens jubel.

Så är då projekt Kardonbanan igång.

Kardonbanan

Godsjärnväg mellan Åby och Händelö som är en viktig pusselbit för att möjliggöra bygget av Ostlänken.

Tillsammans med flytten av godsbangården från centrala Norrköping till Malmölandet frigörs utrymme för Ostlänkens spår och för stadsutveckling med nya bostäder och verksamheter.

Kardonbanan kommer att knyta ihop järnvägsanslutningen från Åby via Malmölandet till hamnen på Händelö.

Byggtiden beräknas till tre år och kostnaden beräknas till drygt en halv miljard kronor..

Mark- och anläggningsentreprenaden för Kardonbanan är tilldelad det spanska företaget Rover Alcisa.

Källa: Norrköpings kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!