Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler döda på svenska vägar jämfört med Norge

Fler personer dör i trafiken i Sverige jämför med i Norge. Lägre hastigheter och fler mötesseparerade vägar kan vara svaret på varför Norges trafiksäkerhet överträffar Sveriges.

Lägre hastigheter och mötesseparerade vägar kan vara en förklaring till de lägre dödstalen per invånare i trafiken i Norge. Arkivbild.

Lägre hastigheter och mötesseparerade vägar kan vara en förklaring till de lägre dödstalen per invånare i trafiken i Norge. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vetenskap & teknologi2020-12-08 21:15

Trafiksäkerheten i Sverige och Norge har under lång tid varit framstående internationellt med låga nivåer på antal omkomna per invånare. Men sedan 2015 har det omkommit fler personer i trafiken per invånare i Sverige jämfört med i Norge. Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Enligt studien har Norge mellan åren 2014–2018 haft 2,4 omkomna per 100 000 invånare. Antalet omkomna i Sverige var 2,8 per 100 000 invånare under samma tidsperiod. Största skillnaden mellan länderna är bland annat oskyddade trafikanter.

"Ett resultat av vår studie visar att fler cyklister omkommer i Sverige än i Norge och tittar man närmare på statistiken ser man att det är i gruppen 75 år eller äldre som skillnaden är som störst", skriver Åsa Forsman, senior forskare vid VTI, i ett pressmeddelande.

Norges vägnät har även lägre hastighetsgränser jämfört med Sveriges, och nästan all trafik på vägar med hastighetsgränsen 90 kilometer i timmen är mötesseparerad. I Sverige är endast 20 procent av 90-vägarna mötesseparerade, vilket kan vara en trolig förklaring till att Sverige har högre dödsrisk på dessa vägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!