ââNej. Det finns överallt, sĂ€ger Peter Vig, som arbetat mĂ„nga Ă„r som grundskolelĂ€rare i Malmö och i dag Ă€r timanstĂ€lld som judisk resurs pĂ„ Borgarskolan i Malmö.
Skolrapportens författare, Mirjam Katzin som Àr samordnare mot antisemitism i Malmö stad, delar den bilden:
ââMalmö har ett problem med antisemitism, men det Ă€r ett globalt problem. Det finns överallt och tar sig olika uttryck pĂ„ olika stĂ€llen.
LÀnge har just antisemitismen i Malmö lyfts fram i medierapporteringen, men det finns ingen studie som visar att problemet Àr större i Malmö Àn nÄgon annanstans, framhÄller Mirjam Katzin.
ââMĂ„nga av Malmös judar upplever otrygghet och vĂ€ljer att dölja sin identitet. Men att det finns problem i Malmö betyder inte att det inte finns problem pĂ„ andra stĂ€llen.
"VÀljer att gÄ förbi"
Peter Vig, som sjÀlv Àr jude, ser antisemitismen som ett stort problem pÄ lektionstid, ute pÄ skolgÄrdarna och i skolornas rastlokaler. Det som mÄste till Àr att de vuxna i skolan hela tiden Àr pÄ tÄ, tycker han. Men under sin lÄnga tid som lÀrare har han sett mÄnga exempel pÄ skolpersonal som vÀljer att blunda.
ââMan vĂ€ljer att bara gĂ„ förbi â det gĂ€ller antisemitism, antisemitiska uttryck och det gĂ€ller andra krĂ€nkningar ocksĂ„. Det Ă€r ett stort problem i skolan, sĂ€ger Peter Vig.
Inför sin rapport intervjuade Mirjam Katzin 26 skolanstÀllda och 14 judiska barn och unga och hon konstaterar att bilden Àr mycket mer komplex Àn vad den brukar beskrivas i medierna.
ââJudiska ungdomar upplever utanförskap och vardagsrasism i skolan pĂ„ samma sĂ€tt som andra minoriteter. De blir ifrĂ„gasatta för vad de Ă€ter och inte Ă€ter, de fĂ„r inte ledigt vid judiska högtider och de möter mycket vardagsrasism i form av hĂ„rd jargong.
Det finns inte en enda typ av förövare, konstaterar hon. Det Àr en blandad grupp som bÀr pÄ nidbilderna av judar.
Heilande och judeskÀmt
"Jag hade typ ett litet gÀng i klassen som heilade och drog judeskÀmt. Och de kom alla frÄn olika bakgrunder, sÄ det var verkligen av alla slag som höll pÄ", berÀttar en judisk Malmöelev.
Malmöelevernas upplevelser liknar i mÄngt och mycket vad Mirjam Katzin sjÀlv var med om under sin uppvÀxt i Jönköping.
ââJag kĂ€nner igen vad de berĂ€ttar om den skĂ€mtsamma jargongen som man som utsatt upplever som hotfull och obehaglig, det Ă€r ju rasism.
Hon kÀnner ocksÄ igen det konspiratoriska tÀnkandet som Malmöeleverna berÀttar om.
ââJag har ocksĂ„ fĂ„tt frĂ„gor om varför judar har sĂ„ mycket makt och varför judar Ă€ger alla banker.
Israel-Palestina triggar
Eftersom mÄnga skolelever i Malmö har bakgrund i Palestina kan Israel-PalestinafrÄgan bli ett laddat Àmne i klassrummet. LÀrare beskriver hur den ofta triggar antisemitiska yttringar. Det "brukar börja ganska kaosartat och det brukar sluta ganska bra", berÀttar en lÀrare.
En annan MalmölÀrare berÀttar i rapporten hur lÀrarkollegor sagt: "Prata inte om Israel-Palestina hÀr för det blir bara jobbigt".
Mirjam Katzins slutsats Àr att det blir jobbigt för lÀrarna eftersom de inte har tillrÀcklig kunskap. Nyckeln Àr att vÄga lyfta frÄgan och att lÀra eleverna att sortera i vad som Àr kÀnslor, vad som Àr fördomar och vad som Àr fakta i frÄgan, anser hon.
"Ett getingbo"
Hennes intryck Àr att lÀrarna har god kunskap om Förintelsen, men att de ocksÄ behöver strategier för att kunna bemöta de konspirationsteorier om judar som deras elever möter i sociala medier.
"Det har varit ett getingbo som man inte har velat pilla i", beskriver en skolanstÀlld i rapporten. Personalen efterlyser strukturer, ramar och tydlighet kring hur de ska jobba mot antisemitism i skolan.
LÀrarna behöver ocksÄ lÀra sig mer om judiskt liv, tycker Mirjam Katzin. Det anser hon Àr osynliggjort i dag.
"Bra och viktigt"
Att ett internationellt forum om hÄgkomst av Förintelsen och bekÀmpande av antisemitism hÄlls i Malmö pÄ onsdag anser Peter Vig Àr bra och betydelsefullt.
ââDet Ă€r inte bara ord, det Ă€r betydelsefullt om man gör utfĂ€stelser. Jag tycker det. Hur det sedan sipprar ner i vardagen Ă€r nĂ€sta frĂ„ga, men för mig kĂ€nns det bra och viktigt.
Han blir tyst en lÄng stund nÀr han fÄr frÄgan om han tycker att utvecklingen gÄr Ät rÀtt eller fel hÄll, nÀr det gÀller antisemitism.
ââI dag kĂ€nner man en oro sĂ„ klart, men samtidigt kĂ€nner jag mycket kĂ€rlek. De flesta jag möter visar en vĂ€ldig respekt och positiv nyfikenhet.