Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Chockbesked eller lÀttnadens suck för skolan?

Det finns - sÄ klart - inga vÀrldsmÀsterskap i elevers kunskaper, men PisamÀtningarna har nÀstan fÄtt den rollen. PÄ tisdag presenteras resultaten frÄn den senaste omgÄngen, och det Àr en nervös vÀntan för en del. HÄller svensk skola mÄttet, eller blir det ett chockbesked?

15-Äringars fÀrdigheter i lÀsförstÄelse, matematik och naturvetenskap.

15-Äringars fÀrdigheter i lÀsförstÄelse, matematik och naturvetenskap.

Foto: Johan HallnÀs/TT

Utbildning2023-12-03 13:47

SÄ mÄnga som 81 lÀnder/regioner har deltagit i den senaste Pisa, som mÀter 15-Äringars fÀrdigheter i lÀsförstÄelse, matematik och naturvetenskap. Det gÄr alltsÄ att se hur de svenska resultaten stÄr sig i Norden, Europa och globalt, men det kanske viktigaste beskedet Àr hur svenska elevers kunskaper förÀndras över tid. Den informationen kan inte betyg ge, eftersom lÀroplaner och betygssystem skiftar. Det tenderar ocksÄ att gÄ inflation i betyg.

Den unika information i Pisa ger Àr en av anledningarna till att Pisa fÄr sÄdan uppmÀrksamhet. En annan Àr att inflytelserika OECD stÄr bakom Pisa, och OECD drar sig varken för kritik eller rekommendationer. Inget land vill vara sÀmst i den klassen, sÄ att politiker kÀnner nervositet Àr ingen djÀrv gissning.

Extra stort i Sverige

– Pisa har nog fĂ„tt en större betydelse i Sverige Ă€n i mĂ„nga andra lĂ€nder, och jag skulle tro att man pĂ„ utbildningsdepartementet Ă€r ganska nervösa, sĂ€ger Anna Ekström, tidigare generaldirektör vid Skolverket och tidigare socialdemokratisk minister pĂ„ just utbildningsdepartementet.

Men det Àr inte bara beslutsfattare som berörs. Anna Ekström har mött lÀrare som reagerat starkt pÄ Pisaresultat.

– Dagarna efter att resultaten frĂ„n Pisa 2012 hade presenterats mötte jag lĂ€rare som grĂ€t. Jag minns sĂ€rskilt en fantastisk mattelĂ€rare som gick in och kollade matteresultaten i detalj. NĂ€r han skĂ€rskĂ„dade siffrorna sĂ„g han att svenska elever faktiskt inte klarade matteproblem som en niondeklassare ska klara. Han tog det personligt. Jag trĂ€ffade ocksĂ„ andra lĂ€rare som blev förtvivlade nĂ€r de sĂ„g hur eleverna hade svarat, sĂ€ger Anna Ekström.

En örfil

Pisa 2012 Àr ytterligare en anledning till att mÀtningen fÄtt sÄdan betydelse i Sverige. FrÄn att Sverige klarade sig mer Àn vÀl i början av 2000-talet gick det utför, och resultaten 2012/13 sved som en örfil. Pisachocken ledde till att en kommission tillsattes och en lÄng rad ÄtgÀrder sattes in. Sverige har bit för bit kravlat sig upp och ingen vill se en ny dykning.

Men vad talar för att det skulle gÄ sÀmre igen?

Ett svar Ă€r pandemin. Svenska grundskolor stĂ€ngde visserligen inte, men alla berördes mer eller mindre av sjukskrivningar och sjukfrĂ„nvaro. Skolverket har pekat pĂ„ att distansundervisningen pĂ„ gymnasiet sĂ€rskilt pĂ„verkade matematikĂ€mnet – Ă„terstĂ„r att se om högstadiematten pĂ„verkades.

Ett annat svar Àr resultaten i andra internationella mÀtningar. Förra veckan presenterades ICCS, en test av Ättondeklassares kunskaper om samhÀlle och demokrati. Sverige var visserligen nÀst bÀst, men fick lÀgre poÀng Àn i föregÄende ICCS. Skolverket konstaterade att det var de lÀgst presterande elevernas resultat som sjunkit.

Besviken generaldirektör

PÄ liknande vis gav den internationella lÀsundersökningen Pirls ett oroande besked i vÄras. De svenska tioÄringarnas resultat var sÀmre Àn i föregÄende Pirls, och andelen lÀssvaga tioÄringar har vuxit till den högsta pÄ hela 2000-talet.

Slutligen visade kunskapsmÀtningen Timss 2019, i matematik och naturvetenskap, inte pÄ nÄgon förbÀttring. I matematik hamnade Sverige under OECD-snittet, vilket vÀckte besvikelse hos Skolverkets generaldirektör:

– Det sĂ€ger oss att vi bör vara fortsatt uppmĂ€rksamma pĂ„ svenska elevers resultat i matematik. Matematik Ă€r inte den svenska skolans bĂ€sta gren, sade Peter Fredriksson nĂ€r resultatet presenterades i december 2020.

Å andra sidan: Satsningen Matematiklyftet, med lĂ€rarfortbildning, hade positiv effekt, enligt en rapport frĂ„n Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvĂ€rdering (IFAU) december 2021. Satsningen hjĂ€lpte dock inte de svagaste eleverna.

OECD och Skolverket presenterar Pisaresultaten klockan 11.00 pÄ tisdag.

Fakta: Pisa

Pisa stÄr för Programme for International Student Assessment.

Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD har det övergripande ansvaret för PisamÀtningarna. Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet och den svenska rapporten.

Pisa genomförs vart tredje Är, och skulle ha genomförts 2021. PÄ grund av pandemin sköts genomförandet upp till 2022. Resultatet frÄn Pisa 2022 presenteras globalt och nationellt tisdag den 5 december.

Pisa mÀter 15-Äringars kunskaper och fÀrdigheter pÄ tre omrÄden: lÀsförstÄelse, matematik och naturvetenskap. I Pisa 2022 Àr matematik huvudÀmnet.

Eleverna som genomförde Pisa 2022 Àr födda 2006, sÄ de flesta gÄr nu andra Äret i gymnasiet.


Fakta: Kritiken frÄn Riksrevisionen och de skÀrpta kraven

VĂ„ren 2021 riktade Riksrevisionen hĂ„rd kritik mot Skolverket och regeringen för hur PisamĂ€tningen 2018 hanterades. Kritiken gick ut pĂ„ att Sverige hade exkluderat – i förvĂ€g plockat bort – en för hög andel elever, med risk för missvisande resultat.

HÄrd politisk debatt följde, dÀr den dÄvarande regeringen kritiserades för att försköna bilden av kunskapslÀget. SÄvÀl Skolverket som dÄvarande utbildningsminister Anna Ekström (S) hÀvdade dock att regelverket följdes och att det övergripande resultatet i Pisa 2018 stÄr sig.

Skolverket fick dock i uppgift att sÀkra ett högre deltagande i Pisa 2022.

Det nya mÄlet Àr en svarsfrekvens pÄ 90 procent, vilket Àr högre Àn OECD:s krav pÄ 77 procent. Fler skolor mÄste dÀrför ordna uppföljande prov, för att höja svarsfrekvensen nationellt.

Skolverket tar ocksÄ kontakt med skolor före provtillfÀllet, för att kontrollera pÄ vilka grunder elever exkluderats.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om