Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafikverket informerade inte om rälsskador

Trots att Trafikverket i mer än ett halvår känt till hundratals allvarliga sprickbildningar på Västkustbanan har stora trafikaktörer som SJ och Skånetrafiken hållits ovetande.

Ett av Skånetrafikens Pågatåg tuffar fram i 70 kilometer på västkustbanan sedan hastigheten begränsats på sträckan sedan skador på rälsen upptäckts.

Ett av Skånetrafikens Pågatåg tuffar fram i 70 kilometer på västkustbanan sedan hastigheten begränsats på sträckan sedan skador på rälsen upptäckts.

Foto: Johan Nilsson/TT

Transporter2020-12-12 10:55

De fick inget veta förrän i förra veckan när tågtrafiken plötsligt stoppades, rapporterar Sydsvenskan/HD.

Sprickbildningarna innebär förhöjd risk för både rälsbrott och urspårningar.

Till följd av spårskadorna har Trafikverket sänkt maxfarten längs Västkustbanan och kör nu bara pågatågen en gång per timme.

Stoppet för snabbgående persontåg väntas gälla fram till mars.

Företrädare för Arriva, Green Cargo, SJ, Skånetrafiken, Transdev och Öresundståg ställer sig undrande till varför de inte tidigare fått information om skadorna på spåren.

Anders Gustafsson är vd för SJ Öresund och har sedan ett drygt år planerat för tågtrafiken i Sydsverige och Danmark.

– Det hade underlättat om Trafikverket informerat oss om situationen långt tidigare. Nu ritar vi i all hast om personalplanering, scheman och tidtabeller, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!