I januari i fjol omkom sex personer i Masugnsbyn dÄ deras bil krockade med en malmbil pÄ lÀnsvÀg 395. Nu byggs vÀgen om för att förbÀttra trafiksÀkerheten och möjliggöra malmtransporterna frÄn gruvan utanför Pajala.
Trafikverket satsar nÀstan 1,2 miljarder kronor och gruvbolaget Kaunis Iron, som kör malmtransporter frÄn Kaunisvaara till Svappavaara, bidrar med 127 miljoner kronor.
VÀgen Àr olycksdrabbad och boende lÀngs den har lÀnge oroats av risken för olyckor. Efter dödsolyckan i fjol konstaterade Trafikverket att vÀgen mÄste förbÀttras.
Dispens för tunga bilar
Den gamla vÀgen frÄn 1940-talet Àr inte byggd för de tunga malmtransporterna, sÀger Bengt Olsson, presschef pÄ Trafikverket.
I samband med etableringen av Pajalagruvan, som Northland Resources drev, beviljades under 2013â2014 dispenser och i samma veva inleddes förbĂ€ttringar av vĂ€gen. Men gruvsatsningen slutade i en jĂ€ttekonkurs och nĂ€r Northland Resources gick omkull 2014 avbröts arbetet.
Nu, nÀr ett nytt bolag har tagit över gruvdriften och kör malm pÄ vÀgen, byggs 16 mil vÀg om.
ââTrafikverket har fört förhandlingar med Kaunis Iron och de blev klara pĂ„ torsdagen, sĂ€ger Bengt Olsson.
Helena Eriksson, direktör för region nord pĂ„ Trafikverket, förklarar att vĂ€gstrĂ€ckan Ă€r utpekad som en nĂ€ringslivsvĂ€g. Det innebĂ€r att flera nĂ€ringar Ă€r beroende av den â som gruvtransporter och skogstransporter.
SamhÀllsutveckling och jobb
ââDet hĂ€r Ă€r en stor satsning för att frĂ€mja samhĂ€llsutveckling och arbetstillfĂ€llen i Pajala kommun, sĂ€ger hon.
Hon berÀttar att förhandlingen med gruvbolaget Kanuis Iron har resulterat i att bolaget fÄr stÄ för den fördyring som de extra tunga transporterna pÄ 90 ton innebÀr. De betalar dÀrför 127 miljoner kronor för arbetet.
ââVi har ett allmĂ€nt vĂ€gnĂ€t för transporter upp till 74 ton, nu har de valt att bekosta upp till 90 ton, sĂ€ger hon.
Den genomsnittliga trafiken per dygn pĂ„ den aktuella vĂ€gstrĂ€ckan varierar mellan 500 och 1 500 fordon, enligt Trafikverket. Av dessa Ă€r 200â400 tunga transporter, 100 av de tunga transporterna omfattas av dispensen för fordon pĂ„ 90 ton.
Men 1,2 miljarder skattekronor Ă€r mycket pengar. Just den aktuella vĂ€gstrĂ€ckan finansieras via det sĂ€rskilda bĂ€righetsanslaget till Trafikverket pĂ„ 16,3 miljarder för hela landet för Ă„ren 2018â2019. Som en jĂ€mförelse har Trafikverket budgeterat för kostnader pĂ„ totalt cirka 70,5 miljarder kronor för 2020, varav drygt 45 miljarder avser entreprenader, varor och material. Statens budget 2020 för regional utveckling ligger pĂ„ 3,3 miljarder kronor.
FrÄgan Àr varför den hÀr vÀgstrÀckan blir sÄ dyr.
ââDet Ă€r ett högt tryck pĂ„ entreprenadtjĂ€nster nu, sĂ€ger Helena Eriksson
Bygget startar i höst och hela den ombyggda vÀgen berÀknas stÄ klar 2023. Delar av den, bland annat vid Masugnsbyn dÀr olyckan intrÀffade, blir dock klara redan nÀsta höst.