Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

OlycksvÀg byggs om för 1,2 miljarder

Dyrt, men nödvÀndigt bÄde för trafiksÀkerheten och jobben i Pajala, enligt Trafikverket. Nu byggs olycksstrÀckan frÄn Kaunisvaara till Svappavaara om för 1,2 miljarder kronor.

Malmtransporterna frÄn gruvan utanför Pajala Àr för tunga för vÀgen. Nu byggs den om. Arkivbild.

Malmtransporterna frÄn gruvan utanför Pajala Àr för tunga för vÀgen. Nu byggs den om. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Transporter2020-10-02 10:50

I januari i fjol omkom sex personer i Masugnsbyn dÄ deras bil krockade med en malmbil pÄ lÀnsvÀg 395. Nu byggs vÀgen om för att förbÀttra trafiksÀkerheten och möjliggöra malmtransporterna frÄn gruvan utanför Pajala.

Trafikverket satsar nÀstan 1,2 miljarder kronor och gruvbolaget Kaunis Iron, som kör malmtransporter frÄn Kaunisvaara till Svappavaara, bidrar med 127 miljoner kronor.

VÀgen Àr olycksdrabbad och boende lÀngs den har lÀnge oroats av risken för olyckor. Efter dödsolyckan i fjol konstaterade Trafikverket att vÀgen mÄste förbÀttras.

Dispens för tunga bilar

Den gamla vÀgen frÄn 1940-talet Àr inte byggd för de tunga malmtransporterna, sÀger Bengt Olsson, presschef pÄ Trafikverket.

I samband med etableringen av Pajalagruvan, som Northland Resources drev, beviljades under 2013–2014 dispenser och i samma veva inleddes förbĂ€ttringar av vĂ€gen. Men gruvsatsningen slutade i en jĂ€ttekonkurs och nĂ€r Northland Resources gick omkull 2014 avbröts arbetet.

Nu, nÀr ett nytt bolag har tagit över gruvdriften och kör malm pÄ vÀgen, byggs 16 mil vÀg om.

– Trafikverket har fört förhandlingar med Kaunis Iron och de blev klara pĂ„ torsdagen, sĂ€ger Bengt Olsson.

Helena Eriksson, direktör för region nord pĂ„ Trafikverket, förklarar att vĂ€gstrĂ€ckan Ă€r utpekad som en nĂ€ringslivsvĂ€g. Det innebĂ€r att flera nĂ€ringar Ă€r beroende av den – som gruvtransporter och skogstransporter.

SamhÀllsutveckling och jobb

– Det hĂ€r Ă€r en stor satsning för att frĂ€mja samhĂ€llsutveckling och arbetstillfĂ€llen i Pajala kommun, sĂ€ger hon.

Hon berÀttar att förhandlingen med gruvbolaget Kanuis Iron har resulterat i att bolaget fÄr stÄ för den fördyring som de extra tunga transporterna pÄ 90 ton innebÀr. De betalar dÀrför 127 miljoner kronor för arbetet.

– Vi har ett allmĂ€nt vĂ€gnĂ€t för transporter upp till 74 ton, nu har de valt att bekosta upp till 90 ton, sĂ€ger hon.

Den genomsnittliga trafiken per dygn pĂ„ den aktuella vĂ€gstrĂ€ckan varierar mellan 500 och 1 500 fordon, enligt Trafikverket. Av dessa Ă€r 200–400 tunga transporter, 100 av de tunga transporterna omfattas av dispensen för fordon pĂ„ 90 ton.

Men 1,2 miljarder skattekronor Ă€r mycket pengar. Just den aktuella vĂ€gstrĂ€ckan finansieras via det sĂ€rskilda bĂ€righetsanslaget till Trafikverket pĂ„ 16,3 miljarder för hela landet för Ă„ren 2018–2019. Som en jĂ€mförelse har Trafikverket budgeterat för kostnader pĂ„ totalt cirka 70,5 miljarder kronor för 2020, varav drygt 45 miljarder avser entreprenader, varor och material. Statens budget 2020 för regional utveckling ligger pĂ„ 3,3 miljarder kronor.

FrÄgan Àr varför den hÀr vÀgstrÀckan blir sÄ dyr.

– Det Ă€r ett högt tryck pĂ„ entreprenadtjĂ€nster nu, sĂ€ger Helena Eriksson

Bygget startar i höst och hela den ombyggda vÀgen berÀknas stÄ klar 2023. Delar av den, bland annat vid Masugnsbyn dÀr olyckan intrÀffade, blir dock klara redan nÀsta höst.

Fakta: Gruvdriften i Pajala

JÀrnmalmsgruvan i Kaunisvaara, drygt tvÄ mil frÄn Pajala tÀtort, öppnades i slutet av 2012.

JÀrnmalmen fraktades med lastbilar till Svappavaara utanför Kiruna, dÀr den lastades om till tÄg för vidare transport till hamnen i Narvik i Norge.

UngefÀr samtidigt som produktionen i gruvan startade började dock priset pÄ jÀrnmalm rasa. Redan i januari 2013 visade det sig att Àgaren, Northland Resources, hade miljardhÄl i budgeten. I december 2014 gick företaget i konkurs. DÄ hade nio miljarder kronor investerats i verksamheten.

Under slutet av 2017 köptes gruvan av Kaunis Iron som öppnade gruvan för drift igen 2018. Även nu fraktas malmen pĂ„ lastbil frĂ„n gruvan till Svappavaara.

KĂ€lla: Northland Resources, Kaunis Iron, LĂ€nsstyrelsen


Bakgrund: Dödsolyckan i Masugnsbyn

Sex personer omkom dÄ bilen de fÀrdades i kolliderade med en tung malmbil i en kurva pÄ vÀg 395 i Masugnsbyn mitt i natten i januari 2019. Ytterligare en person i personbilen klarade sig med lindriga skador. De omkomna var schweiziska medborgare, pÄ semester i norra Sverige.

PÄ nÄgot vis kom deras bil över pÄ motsatt sida och frontalkrockade med malmbilen.

Boende har vittnat om mÄnga olyckor i just den kurvan som olyckan intrÀffade.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!