– Det är lite alarmerande. Med tung trafik blir det svårare konsekvenser vid krockar, säger Anders Kullgren, forskningschef på försäkringsbolaget Folksam.
Försäkringsbolaget följer alla dödsolyckor med oskyddade fotgängare och cyklister och har sett att hastighetsbegränsningarna behöver sänkas till 30 km/tim.
– Men om efterlevnaden är så låg är det svårt att uppnå de effekter man vill ha. Vi behöver göra mer än att sätta upp 30-skyltar och ha övervakning. Det kan behövas gupp eller andra åtgärder för att få respekt för det hela, säger Anders Kullgren.
Låg efterlevnad
Folksams mätning visar att i snitt kör sex av tio yrkesförare för fort utanför skolor. Bland förare som kör tunga fordon, som lastbilar och bussar, var det åtta av tio. De körde i snitt 8,4 km/tim över hastighetsgränsen och var tredje tungt fordon körde mer än tio km/tim för fort.
Även SL-bussar, som i tidigare mätningar inte har brutit mot hastighetsbegränsningarna i samma utsträckning som andra branscher, bröt mot hastighetsbegränsningarna.
I undersökningen har Folksam också speciellt noterat om taxi- och färdtjänstbilar hade skolskjutsskyltar på taket. Totalt sett i alla mätningar, inte bara utanför skolor, körde de för fort i 87 procent av fallen.
– Det är oförsvarbart, eftersom företagen har fått förtroendet att köra barn till skolan. Det är mycket en ledningsfråga hur man följer upp att hastighetsbegränsningarna efterlevs. Det kan bero på pressade tidsscheman.
Många skäms
Trafikpolisen Fredrik Ståhle och hans kolleger genomför just nu hastighetskontroller i Stockholms innerstad, eftersom det är första skolveckan.
– Det är fullt med förstaklassare som är på väg till eller från skolan, därför försöker vi vara ute och göra hastighetskontroller, säger han.
Efter drygt en timmes hastighetskontroll under torsdagen hade trafikpoliserna tagit 15 fortkörare, som i flera fall inte bara körde för fort utan också höll på med mobiltelefonen under körningen vilket ger dubbla böter.
– Många sitter och pratar i telefon, skriver sms eller använder mobilen som gps, då kan det vara lätt att missa skyltar, säger Fredrik Ståhle.
De 15 fortkörare som trafikpolisen stoppat har inte protesterat, utan har direkt skrivit under föreläggandet om ordningsbot.
– Många skäms för att de har kört för fort. Det har inte varit något snack alls, säger Fredrik Ståhle.