Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Psykologer: Lösningen på elsparksdilemmat

De negativa följderna av elsparkcyklarnas utbredning i städerna kan lösas med hjälp av psykologi, skriver två svenska beteendeexperter på DN Debatt.

Psykologer anser sig ha lösningen på det patologiska fulparkerandet av elsparkcyklar. Arkivbild.

Psykologer anser sig ha lösningen på det patologiska fulparkerandet av elsparkcyklar. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Trafik2021-08-27 21:20

Elsparkcyklar är numera en del stadsbilden i flera svenska städer. De förenklar vardagen genom att göra a till b lite smidigare. Samtidigt stör sig många på de färgglada fordonen som skräpar på trottoarer och torg – eller dess förare som bryter mot trafikreglerna.

Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet och Niklas Laninge, expert på beteendedesign vid psykologkoncernen PBM, anser sig ha lösningen på de trista bieffekterna.

Deras förslag vilar på tre psykologiska drivkrafter: Att våra handlingar i regel är en funktion av dess konsekvenser, att vi avskyr förluster mer än vi gillar vinster och att vi vill följa rådande normer.

För det första föreslår de ett pantsystem där den slarviga får betala och den lydiga belönas.

Därtill vill de införa ett system likt ett lotteri där den som följer reglerna har chans att vinna exempelvis ett års gratis körning.

Slutligen efterfrågar de ett betygssystem där regelbrott eller vårdslöshet i trafiken bestraffas med begränsningar i användningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!