Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Krocktest visar: Bälte livsviktigt i A-traktor

Bilbälte kan vara skillnaden mellan liv och död även i långsamkörande A-traktorer och mopedbilar.

A-traktor under färd. Arkivbild.

A-traktor under färd. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Trafik2023-01-25 09:38

Det visar krocktester som nyligen genomförts av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Krocktesterna skedde i 30 och 40 kilometer i timmen med bältade förare och obältade passagerare. I samtliga hastigheter, och med båda typer av fordon, slog föraren huvudet i ratten medan den obältade passageraren slog huvudet i vindrutan så hårt att den sprack, skriver VTI i ett pressmeddelande.

Det är i dagsläget inte lag på bälte i A-traktorer. I mopedbil gäller bälte eller hjälm. Enkäter med unga förare visar enligt VTI att cirka 80 procent i mopedbilar alltid har bälte på sig, men bara 40 procent av förarna i A-traktorer.

De senaste åren har antalet A-traktorer på svenska vägar ökat explosionsartat. Olyckorna har enligt VTI ökat ännu mer. Under 2022 omkom fyra ungdomar i A-traktorer och hundratals skadades.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!