Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Värt att tänka på när du köper elcykel

Allt fler trampar gärna fram på elcykel. Under pandemin ser många den som ett smidigt alternativ att ta sig till jobbet med. Köper du en begagnad gäller det dock att se upp.

Kristina Borg, 50, har köpt en elcykel, delvis för att slippa trängas i kollektivtrafiken.

Kristina Borg, 50, har köpt en elcykel, delvis för att slippa trängas i kollektivtrafiken.

Foto: Christine Olsson/TT

Sverige2020-06-30 08:35

Elcykeln har blivit ett populärt sätt att ta sig till och från arbetet. Det går undan och det är inte lika ansträngande som att cykla på en vanlig cykel. Sedan myndigheternas uppmaning om att hålla avstånd är det fler som har fått upp ögonen för den eldrivna tvåhjulingen för att undvika trängseln i kollektivtrafiken.

– Vi har ett högt tryck i butikerna nu. När grannen och kollegan har en elcykel blir det också mer troligt att ännu fler blir nyfikna, säger Joakim Stenberg, vd för branschorganisationen Cykelbranschen.

I fjol såldes 86 000 elcyklar. Det motsvarar 16,5 procent av den totala cykelmarknaden. I år är prognosen omkring 90 000.

Valde begagnad

En av de nya elcykelägarna är Kristina Borg, 50, i Huddinge. Hon köpte en elcykel för några veckor sedan, mycket på grund av att hon vill kunna hålla avstånd när hon ska till jobbet.

– Jag behöver åka både pendeltåg, buss eller tunnelbana. Och det har varit trångt, vilket inte alls har känts bra. Men det är också för långt att cykla. Därför satsade jag på en elcykel.

Men elcykeln som Kristina hade siktat in sig på var slut i butikerna så hon bestämde sig för att köpa en begagnad i stället. Hon prioriterade att den skulle vara snygg, ha bra bromsar, tillräckligt många växlar samt av ett välkänt märke.

– Cykeln som jag hittade var i princip som ny och nästan oanvänd, och billigare än att köpa en ny. Den är också bra för att det är ett låsbart batteri som man också kan plocka ur och ladda inne på kontoret, trots att cykeln står parkerad någon annanstans.

Slitet batteri

Men det gäller att se upp, att köpa en begagnad elcykel kan bli en dyr affär. Batteri och andra delar kan behövas bytas ut för att de är slitna, poängterar Martin Silberg, eftermarknadsansvarig på Cycleurope och elcykel-expert.

– Batteriets kapacitet minskar efter hur mycket cykeln har använts. Ta reda på hur långt cykeln har gått och om den servats regelbundet om du köper begagnat.

Man bör också vara uppmärksam på att det verkligen är en elcykel och inte en moped. Särskilt om man importerar eller köper en begagnad.

– En elcykel ska gå max 25 kilometer i timmen och drivs enbart av pedalassistans. Cyklar med motor och gashandtag är inte klassificerade som elcyklar.

Ingen premie

I och med att en elcykel är dyrare än en vanlig cykel kan det locka att köpa delar på nätet, så att man sätta ihop sin egen elcykel. Men det är inget som Martin rekommenderar.

– I så fall ligger hela produktansvaret på dig som har byggt ihop cykeln. Det kan vara både farligt och bli dyrt om något skulle inträffa och det visar sig att den inte är laglig. Detsamma gäller om du trimmar din elcykel, säger han.

Under 2018 fick man en statlig premie om 25 procent upp till 10 000 kronor när man köpte en ny elcykel. Den möjligheten togs bort i fjol – och det ser inte ut som att det kommer tillbaka, enligt Joakim Stenberg på Cykelbranschen.

– Tyvärr, jag tror att frågan är för politiskt infekterad. Det har kommit många idéer om att det var rika personer på Östermalm som använde premien, trots att statistiken visar att folk över hela landet köpte elcyklar. 

3 tips inför elcykelköpet

1. Ta reda på dina behov.

Utgå från hur och var du kommer att använda cykeln. Ska du utsätta den för rejäla kraftansträngningar eller använda den som pendlarcykel. Det kan också vara värt att lägga till extra växlar om du har många backar, då slits inte utsatta delar på cykeln i onödan. Välj en elcykel som har en kraftig motor som sitter i vevpartiet, mellan pedalerna. Är du ute efter en vanlig vardagscykel fungerar en motor i framhjulet utmärkt.

2. Försäkra! 

Ta reda på vilket skydd du har via din hemförsäkring och komplettera med en stöldskyddsförsäkring. Ett sätt att minska stöldrisken är att investera i ett ordentligt lås, köpa en cykel med inbyggd gps, alternativt montera dit en själv. 

3. Prioritera rätt batteri. 

Batteriet är ofta den stora kostnaden. Det ska tåla åtminstone 2–3 000 uppladdningar. Lägg inte pengar på extra batterikapacitet. De flesta cyklar inte mer än ett par mil om dagen och då räcker ett standardbatteri gott.

Källa: Martin Silberg på Cycleurope

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!