Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Status och samvete får oss att skänka

Virtuell öl, frukost till sjukvårdspersonal och symboliska presentkort. När krisen kommer är det många av oss som är villiga att swisha en slant och hjälpa till. 

Lisen Tell, 52, känner tacksamhet för dem som sliter i sjukvården och var därför med och swishade pengar till en insamling till förmån för vårdpersonal. "Det känns som det minsta man kan göra", säger hon.

Lisen Tell, 52, känner tacksamhet för dem som sliter i sjukvården och var därför med och swishade pengar till en insamling till förmån för vårdpersonal. "Det känns som det minsta man kan göra", säger hon.

Foto: Janerik Henrsson/TT

Sverige2020-05-19 08:45

Kaféer som anordnar Swish-kampanjer till förmån för sjukvårdspersonal, mikrobryggerier som säljer virtuell dryck och samlingslokaler som ber följare att bli andelsägare för att klara ekonomin.

Initiativen haglar i coronakrisens spår, där konsumenter uppmanas att köpa sådant som de själva inte får ta del av. Och många är villiga att hjälpa till. Delvis kan det handla om en vilja att få vara med och bidra i en i övrigt osäker situation, tror Olof Johansson Stenman som är professor i nationalekonomi och har forskat om samarbete och generositet. Och ju mer vi anser att det rör oss själva, desto generösare blir vi.

Visar godhet

–  Vi tenderar att hjälpa till mer när saker händer i vår närhet, geografiskt men även socialt och kulturellt. Har du byggt upp en relation till ett särskilt bageri – då lider du också mer när det går dåligt, säger Olof Johansson Stenman och poänterar att man inte ska underskatta ansvarskänslan. 

–  Vissa har bättre möjlighet att skydda sig mot viruset genom att exempelvis jobba hemma, medan andra är mer utsatta för smittan. Detta kan leda till dåligt samvete och kan vara en drivkraft till att man ger, vilket i sig inte behöver vara något negativt. 

Det kan också generera status att visa att man skänker till särskilda ändamål. 

–  Vi har sett i studier att det finns en högre sannolikhet att man ger om ens godhet på något sätt går att visa för andra, genom exempelvis sociala medier. Det gäller dock att ha fingertoppskänsla, annars riskerar det att få motsatt effekt. 

Väldigt mån

När sjukgymnasten och fysioterapeuten Lisen Tells stammiskafé la upp ett inlägg på Instagram där de bad om Swish-donationer för att de skulle kunna leverera frukostar till sjukvårdspersonal runt om i Stockholm, nappade hon direkt.

–  Jag tyckte att det var ett sådant bra initiativ så jag swishade faktiskt flera gånger. Jag är väldigt mån om att kaféet ska finnas kvar även efter den här krisen och vill stötta på de sätt jag kan. 

I vanliga fall är Lisen Tell en flitig kulturkonsument och går ofta ut och äter, men nu är de flesta evenemang inställda och restaurangbesöken har blivit betydligt färre. Med en dotter och en vän som jobbar i sjukvården med coronapatienter har hon också på nära håll sett hur pandemin har förändrat deras vardag över en natt. 

–  Att skänka en liten slant så att vårdpersonal kan få en god frukost är det minsta jag kan göra i det här läget, säger hon.

Minskat givande

Vi skänker mer i kristider, men eftersom coronapandemin i högsta grad påverkar vår privatekonomi är branschorganisationen Givas prognos att vårt givande allmänt kommer att minska under den här krisen. Men inte nödvändigtvis när det kommer till coronarelaterade ändamål.

–  Privatpersoners stöd till ideella organisationer har gått ned generellt, samtidigt som elva procent av våra organisationer ser en ökning av givandet som är kopplat till corona, det kan handla om sjukvård- eller forskningsrelaterade projekt, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige. 

Charlotte Rydh tycker att det är positivt att många vill bidra, men påminner att det också skapar utrymme för oseriösa aktörer.

–  Det är därför otroligt viktigt att man är säker på att man vet vem som är mottagaren och vilket syfte insamlingen har. 

Så vet du att pengarna hamnar rätt

+Kolla upp avsändaren och för aldrig över pengar om du inte kan identifiera vem det är. Finns det information om insamlingen på någon hemsida, Facebook eller Instagram, och finns det någon kontaktperson att nå?

+Var uppmärksam på syftet med insamlingen. Fråga vad pengarna ska användas till.

+Dubbelkolla Swish-mottagaren innan du godkänner din betalning, så att det inte är en privatperson som du inte känner till, eller ett organisationsnamn som är likt något annat. I så fall finns det en risk att det är ett bedrägeri.

Källa: Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!