Alla gymnasieskolor stängs under resten av året för att undvika spridning av coronasmitta. Det meddelade statsminister Stefan Löfven på torsdagen.
Undervisningen ska i stället bedrivas på distans.
– Väldigt tråkigt. Vi hade precis fått reda på att vi skulle få gå hela terminen på plats i skolan, säger Cecilia Amundsen, som går i tredje årskursen på Norra Reals gymnasium i Stockholm.
– På ett sätt tycker jag att det är rätt beslut, eftersom smittspridningen har ökat. Men samtidigt tycker jag att det är tråkigt. Grundskolan har ju öppet, påpekar Amundsen.
Hon pluggade på distans hemifrån i våras, när skolan var stängd.
– Jag hade inget skrivbord, till exempel. Men det har jag skaffat nu, säger Cecilia Amundsen.
Att studera ensam hemma ställer också andra krav.
– Det här med att plugga tillsammans med kompisar försvinner lite, konstaterar Ida Haggren, klasskamrat med Amundsen.
"Det är synd"
– Jag har alltid tyckt att det har varit väldigt hjälpsamt att kunna träffa varandra, sitta och bolla idéer och prata. Nu blir det mycket mer självdisciplin och självstudier, säger Ida Haggren.
Regeringens beslut gäller till och med 6 januari.
– Det kommer förmodligen att bli längre kan jag tänka mig, säger Elias Helander, också tredjeklassare på Norra Real.
– Det är synd, men det är rimligt, tycker han om att gymnasierna stängs.
Han hoppas, som alla andra, att pandemin ska klinga av och restriktionerna hävas.
– Så att vi kan få ta studenten, på nåt sätt, inflikar Elias Helander.
Fredrik Skog, rektor på Norra Real, berättar att han har full förståelse för beslutet om distansundervisning – samtidigt som det inte var helt oväntat.
– Vi har tänkt att det skulle kunna bli ett sådant här scenario. På Norra Real har vi haft en del av våra elever mellan olika årskurser och ibland även personal hemma under hela höstterminen, säger Fredrik Skog till TT.
Upparbetad rutin
Enligt rektorn har de en “väl upparbetad rutin" för hur distansundervisningen kommer att gå till.
– Egentligen handlar det om att vi ökar volymen av elever som är hemma. Sedan är det tråkigt så klart, det är nog ingen som vill det här. Men jag skulle säga att vi är tämligen redo och det är inget chockerande beslut.
Samtidigt är det märkbart att eleverna har olika förutsättningar hemma, fortsätter han.
– Vissa har väldigt goda förutsättningar med eget rum och bra utrustning medan i andra hem kanske både föräldrarna är permitterade och man har äldre syskon som pluggar på universitet och som också pluggar hemifrån. Så även om man har skolans utrustning blir det svårt att få den här avskildheten och lugn och ro.
Det bemöter skolan med en tätare uppföljning i distansundervisningen av lärare, enligt Skog.
– Elever som har starka socioekonomiska skäl eller sociala skäl att vara i skolan och inte har förutsättningar att studera hemifrån får vara i skolan och då ordnar vi för det.
I fråga om elevernas betyg kan påverkas av distansundervisning berättar Fredrik Skog att de inte sett någon nedgång i studieresultaten sedan i våras.
– Däremot börjar den här situationen nu bli långvarig, och då är det snarare att jag ser en utmaning i att hålla lågan brinnande hos eleverna, att orka härda ut i ovissheten, säger Fredrik Skog.