Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Uthyrare av elsparkcyklar tvingas betala avgift

De styrande i Stockholms stad har tröttnat på elsparkcyklar som ligger och dräller. För att försöka stävja utvecklingen föreslås nu krav på polistillstånd och en avgift för de bolag som hyr ut sådana cyklar.

Elsparkcyklar på en trottoar i Stockholms innerstad. Arkivbild.

Elsparkcyklar på en trottoar i Stockholms innerstad. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Stadsmiljö2021-08-19 07:20

"Det fungerar inte att fylla innerstadens trottoarer och torg med elsparkcyklar. 22 000 elsparkcyklar i Stockholm är flera tusen för många", säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i ett pressmeddelande från Miljöpartiet i Stockholm.

Enligt förslaget ska det kosta företagen 1 400 kronor per år och cykel för att få tillstånd.

Största operatören i staden, svenska Voi, ser både för- och nackdelar med förslaget. En avgift kommer inte att få bort parkeringsstöket. Däremot välkomnar bolaget mer av reglering.

Det finns för många uthyrare, de borde bli färre, anser Tina Ghasemi Liljeqvist, policychef för Voi i Sverige.

– Ja, det tycker jag.

Minst sju olika uthyrare av elsparkcyklar finns i dagsläget i Stockholm. Enligt Voi skapar för många uthyrare problem. Ett upphandlingssystem med färre operatörer skulle skapa bättre ordning och reda på gatorna, enligt Tina Ghasemi Liljeqvist.

Ärendet tas upp i trafiknämnden den 26 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!