Allt färre får färdtjänst – nu kan lagen ändras

Allt färre beviljas färdtjänst. De tuffare bedömningarna av färdtjänstansökningar oroar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Han öppnar för ändringar av regelverket och kommer att träffa Synskadades Riksförbund.

Andelen beviljade färdtjänsttillstånd har dalat sedan 1991 och under 2021 har många synskadade blivit av med sin tillstånd. Utvecklingen oroar riksdagspolitikerna och Tomas Eneroth (S) säger sig nu vara redo att ändra regelverket.

Andelen beviljade färdtjänsttillstånd har dalat sedan 1991 och under 2021 har många synskadade blivit av med sin tillstånd. Utvecklingen oroar riksdagspolitikerna och Tomas Eneroth (S) säger sig nu vara redo att ändra regelverket.

Foto: Johan Hallnäs

Socialpolitik2022-02-18 11:22

21-årige Vilmer Bäckman är blind. Att resa med den allmänna kollektivtrafiken innebär allvarliga svårigheter för honom. Hans syncentral hävdar att det i vissa fall till och med är förenat med livsfara. Ändå nekade Region Stockholm honom färdtjänsttillstånd. Han överklagande till förvaltningsrätten som vidhöll att han inte skulle ha färdtjänst eftersom det inte var uteslutet att han skulle kunna lära sig alla sträckor utantill. Han fick nej även i kammarrätten och högsta förvaltningsdomstolen.

Han är en av många synskadade som nekats färdtjänst under 2021. Hans öde har inte bara uppmärksammats av Synskadades Riksförbund utan var också den 18 januari i centrum för en interpellationsdebatt i riksdagen. Bengt Eliasson (L) hade gjort en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med frågor om vad Eneroth anser om den nuvarande situationen.

Minister oroad

"Jag noterar med viss oro de rapporter som inkommit gällande nekandet av rätt till färdtjänst för synskadade. Jag utesluter inte att ytterligare åtgärder kan behövas för att förstärka de funktionshindrades rätt till transportsystemet", svarade Tomas Eneroth.

I en kommentar till TT säger Eneroth:

– Vi kommer inom kort träffa Synskadades Riksförbund för att diskutera behovet av skärpt lagstiftning. Jag utesluter inte att det kan behövas åtgärder på nationell nivå för att komma tillrätta med problemen.

Enligt honom tillämpas lagen om färdtjänst olika från region till region, där en del har en hårdare linje än andra.

– Det är anmärkningsvärt och allvarligt att några regioner nu systematiskt har en hårdare tillämpning gentemot funktionshindrade. Det finns inget i nuvarande lagstiftning som hindrar en generösare tillämpning.

Hårdare bedömningar

Inom Synskadades Riksförbund har oron spridit sig efter de många avslagen.

– Det har blivit hårdare och hårdare bedömningar av ansökningarna och det är en enhetlig bild vi ser över hela landet. Många fruktar omprövningarna av sina tillstånd, säger pressekreteraren Joakim Spångberg.

Han berättar att det dessutom kommit vad han kallar "lustiga "domar.

– Det kan stå i en dom att på grund av att det är lättare att ta sig fram på sommaren, så behöver man inte färdtjänst då. Men eftersom det är svårare att ta sig fram vintern får man tillgång till färdtjänst vintertid.

Förbundet vill se förändringar på två plan.

– Politiker på kommunal- och regional nivå behöver inte lägga sig på lägsta nivån för vad lagen medger. Och vi vill att det på nationell nivå görs en förändring av vad som är lägsta nivån.

Fakta: Ansöka om färdtjänst

Ansöka om färdtjänst kan den som har har ett funktionshinder som beräknas vara i minst tre månader och anser sig ha väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken.

Ansökan skickas till regionen eller kommunen där handläggare utreder ansökan enligt Lag om färdtjänst.

Om det blir avslag på ansökan detta överklagas till förvaltningsrätten och därefter kammarrätten.

Källa: Region Skåne/Lawline


Fakta: Färre har färdtjänst

Andelen beviljade färdtjänsttillstånd har dalat med 44 procent sedan 1991, enligt Trafikanalys statistik. I slutet av 2020 hade 295 000 personer färdtjänst vilket i sin tur är en minskning med sex procent jämfört med året innan.

Drygt hälften av färdtjänstinnehavarna var 80 år eller äldre. Endast tre procent var under 19 år.

Resandet minskade kraftigt, med 39 procent, under coronaåret 2020 jämfört med året innan. I snitt reste varje färdtjänstinnehavare 23 resor under 2020.

Det råder stora regionala skillnader. Mest använd är färdtjänsten i Stockholm med 29 resor per person medan i Blekinge blir det bara 11 resor per person.

Alla använder sig inte av sina färdtjänsttillstånd, bara lite drygt 60 procent av tillstånden nyttjades under 2020.

Även om det är fler kvinnor än män som har beviljade tillstånd är männen flitigare med att använda dem. Män gjorde i genomsnitt 28 resor under 2020 och kvinnorna 21.

Källa: Trafikanalys

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!