Svenska femtonÄringar tappar stort i den senaste PisamÀtningen och parkerar strax över OECD-snittet. Andelen som inte nÄr upp till kunskapskraven har vuxit, klassklyftorna vidgats.
Utvecklingen Àr likartad i mÄnga andra lÀnder. OECD, som driver Pisaprojektet, lyfter pandemin som en "sjÀlvklar orsak till den dramatiska nedgÄngen".
Sverige var ett av fÄ lÀnder som höll skolorna öppna under pandemin. Skolverket pekar dock pÄ pandemin som orsaken Àven till det svenska störtdyket.
Dedikerade lÀrare
Ăven Japan undvek lĂ„nga nedstĂ€ngningar, men gĂ„r till skillnad frĂ„n Sverige kraftigt framĂ„t i alla Ă€mnen. Landet presterar bĂ€st av samtliga OECD-lĂ€nder och övertrĂ€ffas i övrigt bara av Singapore.
De öppna skolorna var en viktig framgÄngsfaktor, sÀger Akiko Ono, Japans representant i Pisas styrgrupp.
I ett lÀngre perspektiv lyfter hon en uppdaterad lÀroplan med större fokus pÄ problemlösning och sjÀlvstÀndigt tÀnkande. Men ocksÄ en dedikerad lÀrarkÄr som enligt OECD har vÀrldens lÀngsta arbetsdagar.
ââNackdelen Ă€r förstĂ„s att de arbetar alldeles för hĂ„rt och ibland drabbas av psykisk ohĂ€lsa och lĂ€mnar sina jobb. Det har gjort att yrket har tappat attraktionskraft och att fĂ€rre vĂ€ljer lĂ€rarbanan.
StÀdar toaletter
I Japan talar man om en holistisk syn pĂ„ utbildning som stĂ„r pĂ„ tre ben: akademiska fĂ€rdigheter, fysiskt vĂ€lmĂ„ende och vad Akiko Ono kallar ett "rikt sinne" â ett slags moralisk fostran som inkluderar disciplin, samarbete, ansvar och omtanke.
Eleverna introduceras tidigt till frÄgor om rÀttigheter och skyldigheter och om hur dessa hÀnger samman. Japanska lÄgstadieelever fÄr ocksÄ dagligen delta i stÀdningen av klassrum, korridorer och toaletter.
ââSkolan Ă€r en gemensam plats dĂ€r eleverna tillbringar mycket tid. Det Ă€r tradition att man dĂ„, precis som hemma, hjĂ€lper till. Det handlar om att lĂ€ra sig ta ansvar och att vi tror att alla mĂ„r bra av att kĂ€nna delaktighet.
Hyllad digitalisering
I Sverige anses digitaliseringen av skolan ha gÄtt för lÄngt. Datorer och lÀsplattor fÄr klÀ skott för "kunskapskollapsen". NÀr Pisaresultaten presenterades slog utbildningsminister Mats Persson (L) fast att det Àr hög tid för en ÄtergÄng till lÀroböcker, papper och penna.
I Japan har diskussionen snarare handlat om bristande digitalisering och 2019 sjösattes ett program för att förse varje elev med dator eller lÀsplatta. Tekniken möjliggjorde distansundervisning under pandemin och ses nu som en ovÀrderlig resurs.
ââEleverna anvĂ€nder digitala hjĂ€lpmedel i alla klasser och alla Ă€mnen. De har inneburit ett viktigt skifte som har förbĂ€ttrat sĂ„vĂ€l den individuella som den kollektiva inlĂ€rningen, sĂ€ger Akiko Ono.
Pisa-chocken
Sveriges Pisaresultat faller till 2012 Ärs nivÄ. DÄ talade man om en "Pisa-chock", ett bekant begrepp Àven i Japan. DÀr intrÀffade den 2003 och 2006, dÄ resultaten i framför allt lÀsförstÄelse dalade, vilket fick stora konsekvenser.
Den skolpolitiska debatten i landet hade under 90-talet prÀglats av en tro pÄ att man behövde minska tiden i klassrummet, berÀttar Akiko Ono.
ââI Japan Ă€r det traditionellt sett hĂ„rd press pĂ„ att klara intrĂ€desprov för att ta sig in pĂ„ rĂ€tt universitet. Man ansĂ„g att barnen behövde fĂ„ mer egentid. Men Pisa-chocken ledde till att man svĂ€ngde och Ă„terigen ökade timmarna i skolbĂ€nken. Ă r 2009 och 2012 var resultaten i lĂ€sförstĂ„else Ă„terigen mycket bra.