Problemen med betygsinflation pÄ gymnasieskolor har funnits sedan man införde det nuvarande betygssystemet i slutet pÄ 90-talet, menar sÄvÀl Jan-Eric Gustafsson, senior professor i pedagogik pÄ Göteborgs universitet, som Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi pÄ Stockholms universitet.
ââMan kĂ€nde till det hĂ€r redan nĂ€r systemet infördes, men man införde det Ă€ndĂ„. Man hoppades att man skulle fĂ„ andra sĂ€tt att anta elever till vidare utbildning men det har man inte gjort, sĂ€ger Vlachos.
"Inte konstigt"
Att Handelshögskolan nu sÀger att man övervÀger att införa antagningsprov för elever frÄn skolor som har stor diskrepans mellan elevernas slutbetyg och resultat frÄn nationella prov Àr dÀrför inget konstigt, menar Jonas Vlachos.
ââDet Ă€r ju vĂ€lkĂ€nt att det finns problem med likvĂ€rdigheten i betygssĂ€ttningen och att vissa skolor verkar utnyttja betygssystemet vĂ€ldigt mycket. Handelshögskolan har varit medvetna om detta lĂ€nge, och andra universitet ocksĂ„ sĂ„klart.
Att problemen uppstÄtt beror bland annat pÄ att det Àr ett kriteriebaserat system, sÀger Jan-Eric Gustafsson, som gör det svÄrt att vara konsekvent över tid.
ââMan kan se att det finns en glidande ökning av betygen Ă„r frĂ„n Ă„r. Ăver tid blir det ganska stora effekter, och det blir orĂ€ttvist.
Antagningsprov medför problem
Handelshögskolan Àr dock en av fÄ utbildningsinstitutioner, tillsammans med bland andra Chalmers, som har möjlighet att sjÀlva bestÀmma över antagningsreglerna. Det Àr nÀmligen ett privat universitet som inte Àr styrt av centrala antagningsregler, till skillnad frÄn de universitet och högskolor som Àr statliga.
Men att införa ett system med antagningsprov kan medföra andra problem, poÀngterar Vlachos, och kan vara resurskrÀvande bÄde för eleverna och samhÀllet.
ââDet ser man i andra lĂ€nder, Frankrike till exempel. De som vill in pĂ„ de riktigt attraktiva utbildningarna dĂ€r med sĂ€rskilda antagningsprov kan lĂ€gga 2â3 Ă„r pĂ„ att plugga till proven. Det kĂ€nns som en oattraktiv lösning.
Vill byta system
Vlachos betonar samtidigt att betygssystemet som det ser ut nu trots allt har varit ett bra system för att förutspÄ vilka som klarar en högre utbildning.
ââBetyg sĂ€ger mycket om eleverna, det gör de. Men det nuvarande systemet Ă€r vĂ€ldigt öppet för missbruk.
För att fÄ mer likvÀrdiga betyg vill han i stÀllet se en inriktning pÄ betygssystemet liknande det som Skolverket föreslagit i en utredning frÄn 2020, dÀr lÀrarsatta betyg jÀmkas mot nÄgon typ av prov.
ââDet innebĂ€r i praktiken att lĂ€rarna behĂ„ller sin möjlighet att betygssĂ€tta eleverna, men att nationella prov eller liknande anvĂ€nds för att se hur skolorna förhĂ„ller sig till varandra. Om nĂ„gon skola blir vĂ€ldigt generös i betygssĂ€ttningen sĂ„ Ă€r det nĂ„got som justeras ned nĂ€stan per automatik.
ââDet finns uppenbara styrkor med lĂ€rarsatta betyg som antagningsinstrument, men ocksĂ„ uppenbara svagheter. Det hĂ€r systemet skulle kombinera dessa.