Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SOS Alarm svarar för långsamt – ska granskas

Det tar för lång tid att komma fram till nödnumret 112, slår Riksrevisionen fast.

Det tar för lång tid att komma fram till SOS Alarm 112, konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild.

Det tar för lång tid att komma fram till SOS Alarm 112, konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Samhälle2023-04-23 18:57

Därför har myndigheten nu beslutat att inleda en granskning av SOS Alarm 112.

"SOS Alarms uppdrag att leverera 112-tjänsten är ett samhällsuppdrag som kräver en samordnad och sammanhållen larmbehandling. De långvariga problemen med bristande måluppfyllelse gör att vi vill titta närmare på om verksamheten är effektiv", säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

SOS Alarm ägs gemensamt av staten och Sveriges Kommuner och Regioner, som tillsammans har satt som mål att den genomsnittliga svarstiden till 112 ska vara högst 8 sekunder. Det har man dock inte lyckats uppnå sedan 2013.

Ibland är svarstiderna så pass långa att det "kan få allvarliga konsekvenser för de hjälpsökande", skriver Riksrevisionen. Granskningsmyndigheten uppmärksammar också att det förekommit problem när samtal ska vidarekopplas från SOS Alarm till ambulanssjukvård, polis eller räddningstjänst.

Resultatet från granskningen ska sammanställas i en rapport med planerad publicering i december.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!