Den långa väntetiden för att ansöka om nytt pass fick för en tid sedan polisen att gå in i en så kallad nationell särskild händelse. Nu säger den nationella kommenderingschefen Per Engström i ett uttalande på polisens hemsida att arbetet fortskrider på bred front:
"Från måndag och sedan successivt kommer vi att utöka öppettiderna och möjligheten att boka passtider även utanför kontorstid."
Bland de konkreta åtgärderna som tagits finns arbete med att rekrytera 400 nya passhandläggare. Polisen har även infört system för att undvika att så kallade botar bokar upp tillgängliga tider. Att avkräva bank-id från den som vill boka en tid är en annan åtgärd.
"Samtidigt måste polismyndigheten tänka på tillgängligheten och att alla ska kunna ha möjlighet att boka utan olika hinder som försvårar allt för mycket. Vi tittar nu på lösningar och att införa Bank-ID vid bokning är nästa steg. Där är det av vikt att vi ger bra information och har lösningar för de som inte har Bank-ID", säger Per Engström i uttalandet.
Polisen kommenterar även uppgifter att en del tider går outnyttjade på landets passexpeditioner. Enligt polisen är det cirka nio procent som uteblir från sina inbokade besök, en siffra som är i likhet med hur det såg ut före pandemin.
Enligt statistik som TT tagit del av ökade dock andelen som ej dök upp på sitt passbesök från cirka 6 procent i februari 2021 till cirka 15 procent i februari 2022. Polisen pekar dock på att driftstörningar i systemet under slutet av månaden i år kan ha påverkat siffrorna.