Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik: Statens digitala tjänster har brister

Svenska myndigheters digitala tjänster får kritik av Riksrevisionen. Utvecklingen går långsamt och de existerande tjänsterna har kvalitetsbrister och är i vissa fall inte användarvänliga.

Myndigheters digitala tjänster är ibland inte användarvänliga. Arkivbild.

Myndigheters digitala tjänster är ibland inte användarvänliga. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Samhälle2023-04-01 05:54

Sverige ska enligt mål från riksdagen vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringsmöjligheter, men hittills har arbetet mot det målet inte varit tillräckligt effektivt, enligt Riksrevisionen.

Digitala lösningar mellan myndigheter och privatpersoner används i allt från jobbsökande till polisanmälningar eller försäkringsärenden. Men det finns inget informationsutbyte mellan de olika myndigheterna om vad som fungerar och inte i de digitala verktygen, ofta på grund av olika slags lagstiftning.

"Regeringen behöver undanröja dessa hinder för att arbetet ska bli effektivt", säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Det finns heller ingen standardmall för verktygen som privatpersoner kan känna igen sig i och i vissa fall har tjänsterna kvalitetsbrister.

Riksrevisionen menar att användarna måste involveras mer.

"Det skulle leda till en avsevärd förbättring av användbarhet och tillgänglighet. Att säkerställa tillgänglighet kräver betydligt mer än enstaka punktinsatser", säger Linnea Sandell, projektledare för granskningen.

Fakta: Riksrevisionens rekommendationer

Regeringen rekommenderas bland annat att:

Intensifiera arbetet med att undanröja rättsliga hinder.

Klargöra den roll Myndigheten för digital förvaltnings (Digg) har samt regeringens förväntan på tillsyn och främjande av digital tillgänglighet.

De myndigheter som tillhandahåller digitala tjänster till privatpersoner rekommenderas bland annat att:

Säkerställa att användare involveras vid utveckling av digitala tjänster.

Säkerställa att tjänsterna kan användas av individer med skyddade personuppgifter.

Källa: Riksrevisionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!