Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik mot slimmad snabbjärnväg

Kommuner ryter ifrån gällande planerna på att placera tågstationer utanför stadskärnorna när den planerade höghastighetsjärnvägen ska byggas billigare, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Sänkt budget för den planerade höghastighetsjärnvägen gör att många stationer kan hamna utanför stadskärnorna. Arkivbild.

Sänkt budget för den planerade höghastighetsjärnvägen gör att många stationer kan hamna utanför stadskärnorna. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Samhälle och välfärd2020-11-11 05:15

– Hela tanken med det här var ju att det är ett samhällsbyggnadsprojekt som ska knyta ihop landet och skapa arbetsmarknadsförstoring, bättre möjligheter för pendling och ett ökat bostadsbyggande. Med de här förslagen går man miste om det, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping, till radion.

Ekot har även pratat med representanter från Norrköping, Linköping, Nyköping och Borås, som säger samma sak.

Snabbjärnvägen skulle innebära nya pendlingsmöjligheter för städerna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, men då kan inte endast stationerna i storstäderna ligga centralt, menar kritikerna.

Trafikverkets slutrapport kommer i februari, men myndigheten säger redan nu att centrala tågstationer inte är möjliga om kostnaderna ska sänkas till det nuvarande kostnadstaket på drygt 200 miljarder kronor, som regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet har kommit överens om, vilket är 40 miljarder mindre än det tidigare förslaget från Sverigeförhandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!