Knappt 440 000 personer fÄr gÄ till valurnorna och rösta för första gÄngen i riksdagsvalet i september.
ââFörstagĂ„ngsvĂ€ljare Ă€r alltid viktiga, sĂ„ partierna jobbar naturligtvis aktivt med den gruppen. I Ă„r kan man anta att sociala medieplattformar blir viktigare, sĂ€ger Marie Grusell, docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.
4 av 10 förstagÄngsvÀljare tar del av politiskt innehÄll pÄ sociala medier dagligen, visar Internetstiftelsens rapport Valspecial 2022. Fler 00-talister tar del av politiskt innehÄll i sociala medier varje dag Àn i nyhetstidningar.
Sverigedemokraterna har flest följare online av riksdagspartierna, och kommunikationschefen Joakim Wallerstein berÀttar att de ser ett stort engagemang frÄn unga.
ââVi har varit ett parti som har en ganska hög medelĂ„lder, sĂ„ att det finns en ganska stor ungtillvĂ€xt Ă€r sĂ„klart viktigt sĂ„ att det blir en föryngring av partiet, sĂ€ger han.
"Enbart Tiktok"
Partiet jobbar delvis med möten pĂ„ skolor och andra fysiska kampanjer för att nĂ„ unga â men det viktigaste Ă€r sociala medier, och specifikt Tiktok.
ââFör partiet i stort sĂ„ Ă€r fortfarande Youtube och Facebook viktigast, men mot yngre sĂ„ Ă€r det i princip enbart Tiktok, sĂ€ger Joakim Wallerstein.
SD har inget officiellt Tiktokkonto utan har istÀllet anstÀllt fem unga kvinnor som skapar innehÄll Ät partiet pÄ sina egna konton.
ââSociala medier som gĂ„r bra bland de yngsta mĂ„lgrupperna Ă€r mer personkopplat Ă€n organisationskopplat. Det fungerar absolut bĂ€st och vi har en extrem spridning pĂ„ de hĂ€r personerna, sĂ€ger Wallerstein.
ââDet Ă€r glatt, det Ă€r musik, det Ă€r rĂ€tt mycket humor.
Socialdemokraterna finns pÄ Tiktok via sitt ungdomsförbund, men fokuserar mest pÄ Instagram som plattform.
ââVi berĂ€ttar hur vi tĂ€nker men vi anvĂ€nder ocksĂ„ en del humor, bjuder in och försöker anvĂ€nda ett sprĂ„k och ett manĂ©r som vi upplever att unga vĂ€ljare kĂ€nner sig bekvĂ€ma med, sĂ€ger Helena Salomonsson, kommunikationschef hos S.
Influencers viktiga
Ett annat sÀtt att nÄ unga Àr via influencers. FöretrÀdare för alla partier har till exempel stÀllt upp pÄ utfrÄgningar hos kÀnda youtubers som Therése Lindgren och Margaux Dietz, och Magdalena Andersson deltog nyligen i en youtubevideo pÄ Mauri Hermundssons konto som inom ett par dagar fÄtt över en halv miljon visningar.
ââMen vi köper ingen Ă„sikt, det mĂ„ste utgĂ„ frĂ„n ett eget engagemang. Allt man gör pĂ„ sociala medier, sĂ€rskilt riktat till unga vĂ€ljare, mĂ„ste vara genuint. Annars blir det en sorts dissonans och det reagerar unga pĂ„ direkt, sĂ€ger Helena Salomonsson.
Fördelen Àr att politikerna blir lite mer mÀnskliga, att det upplevda avstÄndet till dem minskar och att det blir lÀttare att ta till sig budskapet i politiken, sÀger Salomonsson. Samtidigt gÀller det att ha omdöme.
ââMan mĂ„ste komma ihĂ„g vad det Ă€r man sjĂ€lv vill sĂ€ga och göra det pĂ„ en informativt, ansvarsfullt sĂ€tt â och inte bara söka likes och bekrĂ€ftelse.
Forskare: Var gÄr grÀnsen?
Ăven forskaren Marie Grusell lyfter vikten av att vara personlig för att nĂ„ genom bruset pĂ„ sociala medier, och sĂ€rskilt pĂ„ Tiktok.
ââFrĂ„gan Ă€r var grĂ€nsen gĂ„r för den personliga integriteten? För det Ă€r tufft att vara politiker i dag. För att styra ett land krĂ€vs dessutom ett visst mĂ„tt av vĂ€rdighet, sĂ€ger hon.
TT: Kan du se nÄgon nackdel med att unga vÀljare i högre utstrÀckning anvÀnder sig av sociala medier för att ta del av politisk information?
ââJag tror inte att det Ă€r den enda kanalen de fĂ„r information frĂ„n. Det fĂ„r de Ă€ven i skolan, av förĂ€ldrar och av andra nyhetskĂ€llor. Internet Ă€r en integrerad del av vĂ„r vardag, Ă€ven för oss vuxna. SĂ„ jag tror att vi kan ha god tilltro till vĂ„ra unga, sĂ€ger Marie Grusell.