Ett förvÀrrat sÀkerhetspolitiskt lÀge med krig i Europa och stater som Ryssland och Kina som agerar mer offensivt mot Sverige har gjort att den svenska sÀkerhetsapparaten dragit öronen Ät sig.
Samarbeten och utbyten med utlÀndska aktörer inom exempelvis industrin och universitetsvÀrlden som tidigare setts som okomplicerade ses nu som möjliga sÀkerhetshot. Regeringen vill dÀrför göra det möjligt att med kort varsel riva upp avtal och samarbeten nÀr det anses nödvÀndigt av sÀkerhetsskÀl.
ââMan skulle till exempel kunna tĂ€nka sig ett samarbete som handlar om att utveckla en viss produkt eller teknik som har betydelse för Sveriges försvar som gör att lĂ€nder som har motsatta intressen Ă€n Sverige fĂ„r inflytande, sĂ€ger justitieminister Gunnar Strömmer (M).
SÀkerhetskÀnslig verksamhet omfattas av sÀkerhetsskyddslagen, vilken möjliggör ÄtgÀrder. Det gör dock inte samarbeten och avtal som inte ansÄgs sÀkerhetskÀnsliga nÀr de ingicks. Utredaren ska dÀrför föreslÄ ett framtida system som ger staten större mandat att ingripa.
TĂ€ppa till lucka
Den 1 december trÀder en ny lag i kraft som innebÀr att staten i förvÀg kan granska och stoppa utlÀndska direktinvesteringar och företagsuppköp som bedöms utgöra sÀkerhetsrisker.
FrÄgan har aktualiserats under senare Är i takt med att Kinas ekonomiska styrka och utlÀndska investeringar har ökat. Den enskilt största Àgaren av svensk vindkraft Àr exempelvis ett statliga kinesiskt bolag och kinesiska Geely Àger sedan över tio Är tillbaka Volvo Cars.
ââOm vi nu inför en ny ordning för att kunna förhandskontrollera direktinvesteringar sĂ„ finns ocksĂ„ ett behov av att tĂ€ppa till den lucka som innebĂ€r att vi i dag inte i efterhand kan granska avtalssamarbeten och ingripa om det bedöms vara viktigt för Sveriges sĂ€kerhet, sĂ€ger Gunnar Strömmer.
Situationer i nÀrtid
Regeringen hÀnvisar i sitt direktiv till situationer uppstÄndna "pÄ senare tid" som kommit att innebÀra risker för Sveriges sÀkerhet.
ââExakt vilka konkreta fall som Ă„syftas vill jag inte gĂ„ nĂ€rmare in pĂ„, men jag tror att var och en kan förstĂ„ att situationer mycket vĂ€l kan intrĂ€ffa.
TT: Om regelverket att med tvÄng sÀtta stopp fanns i dag, finns det samarbeten och avtal hÀr och nu som skulle avbrytas?
ââDet Ă€r klart att de direktiven har en bakgrund i verkliga förhĂ„llanden, men exakt vilka situationer det skulle handla om vill jag inte gĂ„ in nĂ€rmare pĂ„. I grund och botten handlar det om att skapa beredskap och verktyg för att hantera situationer som uppkommer.