Stefan Löfven kommer efter kongressen att begära hos talmannen att bli entledigad. Exakt när han tänker göra detta har han inte velat säga.
På en pressträff på kongressens första dag ville han inte svara på frågan om han tänker vänta tills överenskommelsen med Centern om strandskyddet och skogen är klar. Bara att han ska ge besked i slutet av veckan.
När han väl gör detta, blir regeringen en övergångsregering tills processen att välja en ny statsminister är klar i riksdagen. Så fort ett tillräckligt stöd för Magdalena Andersson är säkrat tar den processen bara några dagar.
Tredje S-ledda regeringen
Stefan Löfven avgår då som statsminister. Och därmed även hela regeringen.
Magdalena Andersson ska då forma den tredje socialdemokratiskt ledda regeringen den här mandatperioden. Frågan är hur stor förändring hon vill ha.
När Stefan Löfven avsattes i somras och sedan återkom, var det med exakt samma regering. Landsbygdsminister Jennie Nilsson som strax innan hade avgått ersattes inte ens.
Magdalena Andersson har åtminstone två ministrar som hon måste ersätta. Sig själv på finansministerposten och näringsminister Ibrahim Baylan, som meddelat sin avgång efter kongressen.
Om det även blir en ny landsbygdsminister återstår att se. Liksom om det blir övriga förändringar.
Eget lag
Det finns både fördelar och nackdelar med att göra en större regeringsombildning.
– Jag tror det blir en del förändringar. Vad som talar för är att hon vill sätta sin egen prägel på laget. Hon vill jobba med personer hon själv har förtroende för och som hon själv har valt, säger Ulf Bjereld, statsvetarprofessor och själv socialdemokrat.
– Nya ministrar blir en signal till väljarna att partiledarskiftet innebär en substantiell förändring. Det som talar emot är behovet av erfarenhet och stabilitet i ett politiskt känsligt läge, och att det är så kort tid kvar till valet. De nya ministrarna hinner inte uträtta så mycket, säger han.
Behov av stabilitet
Det som talar för små förändringar är behovet av stabilitet, givet att de parlamentariska förutsättningarna är osäkra, och att det är viktigt att ha personer som är intrimmade på förhandlingar med C och V, framhåller statsvetarkollegan Jonas Hinnfors.
– Det som talar för större förändringar är att S ju inte går så bra och att det möjligen i valrörelsen kan finnas skäl att ta in personer som tydligt kan driva opinion. Problemet är samtidigt att om inte väldigt stora opinionsförändringar sker i valet, så kommer S att minst behöva samarbeta med C vilket gör att det gäller att inte stänga för många dörrar, säger han.
Vilka blir det då? Vem vågar bli finansminister med en tidigare finansminister som chef?
Redan inskolade
De tre namn som nämns främst är inrikesminister Mikael Damberg och statssekreterarna Fredrik Olovsson och Emma Lennartsson. Vill Magdalena Andersson ta en person från riksdagsgruppen finns ordförande i finansutskottet Åsa Westlund.
Andra från riksdagsgruppen som kan bli aktuella på andra poster i regeringen är Lawen Redar, jurist, Annika Strandhäll, tidigare socialminister och Niklas Karlsson, vice ordförande i försvarsutskottet.
Utanför riksdagen finns Aida Hadzialic, oppositionsregionråd i region Stockholm, tidigare gymnasieminister, Katrin Stjernfeldt Jammeh, finanskommunalråd i Malmö och Boel Godner, kommunalråd i Södertälje.