Moderatledaren Ulf Kristersson presenterade pÄ mÄndagen en "nationell reformagenda" för klimatet. Den bestÄr av nio delar som partistÀmman ska ta beslut om i oktober.
Moderaterna (M) kritiserar den rödgröna regeringen för att bedriva en ineffektiv klimatpolitik som riskerar att missa klimatmÄlen. Sveriges mÄl Àr "nettonoll" utslÀpp Är 2045.
M har dock inte sjÀlva rÀknat pÄ hur mycket deras klimatpolitik kan minska utslÀppen.
ââDet Ă€r svĂ„rt att rĂ€kna i förvĂ€g, men allt det vi nu föreslĂ„r ger kraftfulla förutsĂ€ttningar för att elektrifiera transporter och industriprocesser med tillförlitlig elförsörjning, sĂ€ger Kristersson.
"Tar tid"
M:s klimatagenda Àr i stora drag kÀnd sedan tidigare. En viktig del Àr att kÀrnkraften ska "vÀrnas".
ââKĂ€rnkraften mĂ„ste snarare byggas ut Ă€n avvecklas, sĂ€ger Kristersson.
M vill Àndra definitionen av Sveriges energipolitiska mÄl, sÄ att kÀrnkraften kan vara en del av elproduktionen Àven efter 2040.
M föreslÄr ocksÄ att staten satsar pÄ forskningsanslag för en ny forskningsreaktor i Sverige. Syftet Àr att lÀgga grund för nÀsta generations kÀrnkraft.
ââDen tar tid att utveckla, men det pĂ„gĂ„r i andra lĂ€nder dĂ€r svenska företag deltar, sĂ€ger Kristersson.
M vill utforma elmarknaden sÄ att kÀrnkraftbolag fÄr bÀttre betalt för att de skapar en stabil leverans av el. Hur det ska gÄ till mÄste utredas, uppger partiets klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz. Enligt henne handlar det inte om att ge statliga subventioner.
Mer pengar
M:s klimatagenda innehÄller förslag som syftar till att skynda pÄ elektrifieringen av vÀgtransporter, till exempel genom fler laddstationer i hela landet.
Partiet vill skrota dagens bonus-malussystem som ger en bonus vid köp av brÀnslesnÄla bilar. I stÀllet föreslÄr M en "nollutslÀppsbonus" för elbilar och en "generös" skrotningspremie för gamla bilar med stora utslÀpp.
M tycker att den rödgröna regeringens stöd för omstÀllning i industrin, Industriklivet, Àr bra, men vill satsa mer pengar pÄ det.
Partiet vill ocksÄ satsa mer pÄ teknik för att fÄnga upp och lagra kolidioxidutslÀpp. Jessica Rosencrantz anser att regeringens nyligen presenterade satsning pÄ 400 miljoner per Är Àr för lite.
Hur mycket M vill lÀgga pÄ till exempel Industriklivet, laddinfrastruktur eller lagring av utslÀpp, nÀmns inte i klimatagendan. Jessica Rosencrantz hÀnvisar till kommande budgetförslag.
Kontroversiella delar
Bland de mer kontroversiella delarna i M:s klimatagenda finns att utöka utvinningen av metaller och mineraler. Det behövs, enligt M, bland annat för tillverkning av bilbatterier, men Àven för annan grön teknik. Partiet vill att Sverige ska bli en ledande gruvnation igen.
Det kan dock leda till andra negativa miljöeffekter.
ââDet Ă€r dĂ€rför staten mĂ„ste bestĂ€mma sig för en övergripande strategi, sĂ€ger Ulf Kristersson.
ââDet Ă€r uppenbart att det har miljöpĂ„verkan, men klimatnyttan mĂ„ste man rĂ€kna in.
Moderaterna vill ocksÄ slÄ vakt om skogsbruket och anser att den totala arealen skog som Àr skyddad frÄn skogsbruk inte fÄr utökas.
Kristersson tror att det finns goda förutsĂ€ttningar för breda politiska uppgörelser om klimatpolitiken â om det inte vore för Miljöpartiet.
ââDet Ă€r uppenbart att de har ett otroligt dĂ„ligt inflytande pĂ„ Socialdemokraterna, sĂ€ger Kristersson.