Parar man den ofattbart populära biltypen suv med en cabriolet så blir bebisen en T-Roc med sufflett. Ett smart drag av Volkswagen som bäddar för att de cabrioletsugna kommer att bli förtjusta. Dessutom är priset för basversionen av det här ekipaget riktigt hyggligt – knappt 350 000 kronor.
En gång i livet
Det där med att vara innehavare av en cabriolet är verkligen speciellt och något som man vill unna alla en gång i livet. Att trycka på knappen på mittkonsolen som fäller ner suffletten påminner mig om de lyckliga dagar när hon var ägare av en taklös bil – hur små vindpustar tar tag i lockarna och dofterna från omgivningen når näsan utan problem. Det är en fantastisk frihetskänsla. Just sufflettfällningen tar ynka 9 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. Att få på taket igen tar ytterligare två sekunder så man hinner gott och väl klara sig undan regndroppar om vädret skulle slå om.
Lädersätena i den välutrustade R-Line-version som vi har fått låna är ytterst bekväma, och förarstolens svankstöd kan anpassas perfekt efter de flesta ryggar. Därbak är det lite trängre, det märks framförallt när man kliver in i tvådörrarsbilen. Riktigt långa personer kommer nog inte att trivas i baksätet under en väldigt lång färd.
Kurviga landsvägar
Under provkörningen avverkar vi en rad kurviga landsvägar i halländsk miljö – i ett lugnt tempo, så som en cabriolet bäst avnjuts. Styrningen är mjukt följsam. Volkswagen har stagat upp chassit ordentligt för att undvika det som är typiskt för cabbar, nämligen minskad vridstyvhet.
Sannolikt kommer 18-åringen i familjen att tjata sig blå för att få låna det här taklösa ekipaget under sommarmånaderna. Mamma och pappa behöver i så fall inte oroa sig speciellt mycket – säkerheten är på toppnivå. Men det skadar förstås inte att påminna den unga föraren om att en cab helst ska framföras i lagom glidartempo och inte förväxlas med en racerbil. Adaptiv farthållare är standard och det finns en störtbåge som automatiskt fälls upp om en olycka skulle inträffa. En hel räcka av förarstöds- och säkerhetssystem kompletterar.
Ett motoralternativ
Cabrioleten har dock inte Volkswagens nya mildhybridteknik, som ger både lägre förbrukning och mindre utsläpp. Den finns än så länge bara i den nya generationen av modellen Golf. I Sverige erbjuds ett enda motoralternativ och det är 1,5 litersmotorn på 150 hästar. Vid blandad körning ska den förbruka 7,1 liter bensin per 100 kilometer. Under provkörningen snittade vi strax över 0,8 liter milen. Detta i kombination med 160 gram koldioxidutsläpp per kilometer gör att den taklösa T-Roc:en tyvärr har långt kvar till miljögodkänt. Hoppas att vi får se en elektrifierad motorlösning i cabrioleten framöver.