För tio år sedan hade en familjebil som har 300 hästkrafter och kan accelerera 0–100 kilometer i timmen på 6,1 sekunder blivit betraktad som en smärre raket. Tillverkaren hade helt säkert garnerat bilen med sportiga attribut som lågsniffande frontspoiler, en vinge överst på bakluckan och tuffa fälgar, och lanserat den som en eldfängd toppversion.
Men här står en vit Opel med beskedligt yttre och pockar på absolut noll uppmärksamhet. Den är en i mängden av mellanstora suv-bilar och för all del trevlig att titta på. Karossens design är lågmält snitsig jämfört med många, mer extroverta konkurrenter.
I själva verket är Opel Grandland X Plug-In Hybrid resultatet av en miljöansträngning. Bensinmotorn har 1,6 liters volym och ger på egen hand 200 hästkrafter. Den kompletteras med två elmotorer, en till framhjulen som ger 110 hästkrafter och en på 113 hästkrafter som driver bakhjulen. Tillsammans kan de leverera 300 hästkrafter i så kallad systemeffekt.
Energisnål
Framför allt ger denna lösning en häpnadsväckande låg, angiven förbrukning: 1,3–1,4 liter per 100 kilometer. Av det följer även låga koldioxidutsläpp, 29–32 gram per kilometer, vilket i sin tur ger bonus vid inköpet och dessutom rabatt på förmånsvärdet för tjänstebilsförare.
Upp till 59 kilometers räckvidd på eldrift lovar Opel, vilket innebär att Grandland X kan ge mycket billiga pendlingsmil för den som kör några mil per dag och ser till att ladda batteriet. Men ombordladdare för 7,4 kilowatts hemladdning kostar 4 500 kronor extra. Det är snålt i en så pass dyr bil.
Grandland X i hybridutförande säljs även utan bakre elmotor. Då är bilen alltså enbart framhjulsdriven och systemeffekten anges till 225 hästkrafter. Prisskillnaden är i sammanhanget låga 20 000 kronor och en gissning är att de flesta köpare därmed väljer den starkare versionen med eldriven bakaxel.
Framhjulsdrivaren med enklaste utrustningsnivån, Enjoy, kostar 439 900 kronor. 300-hästaren säljs bara i de mer välutrustade Innovation och Ultimate som kostar 489 900 respektive 519 900 kronor. Under skalet är Grandland X samma bil som Peugeot 3008.
Lättkörd
Köregenskaperna är utmärkta och motorernas samspel med varandra och den åttaväxlade automatlådan får godkänt. Fartresurserna är också de förträffliga, i synnerhet som hybridsystemet aldrig tillåter att batteriet blir helt urladdat. Elmotorerna har alltså alltid tillgång till ström. Batteriet laddas även med återvunnen bromskraftsenergi.
Grandland X i hybridutförande känns nättare och lättare än den är och fjädringskomforten är bra utan att vara direkt insmickrande. Framstolarna i testbilen är av lite finare sort än standardmodellen och håller bra komfort. Baksätet är inte heller dumt och under det ligger batteriet på 13,2 kilowattimmar, vilket ger plats för ett litet stuvutrymme under bagagegolvet.
På det hela taget en ganska dyr men samtidigt genomtänkt och väl fungerande bilmodell. Om det är Grandland X eller den franska kusinen Peugeot 3008 som är det bästa köpet handlar mycket om smak – de är nämligen befriande olika karaktärer.