Om två cylindrar i bilmotorn plötsligt lägger av när du är på väg till jobbet en morgon, lär du komma försent. Då är det bärgningsbil som gäller. När samma sak sker i den här bilens motor händer inget annat än att bensinförbrukningen sjunker.
Och nej, den börjar inte låta som en gammal tvåcylindrig Saab.
Bokstavsförkortningen ACT står för active cylinder technology och fungerar helt enkelt så att två av bilens fyra cylindrar, nummer två och tre, stängs av när belastningen är låg.
Volkswagen var härom året först med den tekniken på små, fyrcylindriga motorer, men den har sedan länge använts på stora V8- och V12-motorer – Cadillac var först redan 1981. I det sammanhanget är det inte svårt att förstå nyttan. När tekniken nu används i en liten 1,5-litersmaskin handlar det om marginella bränslebesparingar, men bilen drar i alla fall lite mindre än samma motor med mildhybridteknik.
Bullret borta
Bakom ratten märker du i stort sett ingenting av hur ATC-tekniken jobbar. Det svaga buller och vibrationerna som noterades hos föregångaren är numera nästan helt borta. I jämn fart kan ett tränat öra höra hur tonen från maskinrummet blir lite dovare, men det är inte mer än så.
Förutom den här motorn med cylinderavstängning, och nämnda version med mildhybrid, säljs redan nu en 2,0-liters diesel med 115 hästkrafter. På väg är två laddhybrider på 204 respektive 245 hästar.
Varsam växling
Bilen jag kör har en manuell växellåda med sex steg och det gäller att hantera den varsamt om ATC-tekniken ska aktiveras. Någon automat går än så länge inte att få till den maskinen. Med mildhybriden är det tvärtom – den finns bara med DSG-automat.
På plats bakom ratten tycker jag för övrigt att förarmiljön är det som mest skiljer nya VW Golf från den förra. Nästan alla vanliga knappar är borta och ersatta av en stor pekskärm, varifrån det mesta styrs. Med en fingertopp.
Lite av det som har varit kännetecknande för Golf ända sedan premiären år 1974, och som förmodligen också har bidragit till försäljningsframgångarna, är att den varit så enkel att leva med. Logiska knappar och rattar till det mesta. Så är det inte längre – datanördarna i Wolfsburg har tagit över.
Mycket går visserligen att styra med röstkommandon, men då är det tyska eller engelska som gäller.
Trafikvarnare
I standardutrustningen ingår en trafikvarningsassistent som använder information från andra bilar i närheten för att göra färden säkrare. Tekniken är inte helt ny men det är första gången den används i bilar i den här prisklassen.
Körmässigt skiljer det inte så mycket mellan generation åtta och sju, vilket ska ses som positivt. Men så är de också byggda på samma MQB-plattform. För att vara en relativt liten bil är den imponerande komfortabel – och tyst.
I begynnelsen var GTI den vassaste Golf-versionen med sina 110 hästar. Snart kommer nya GTI – med 300 hästkrafter! Känns inte det lite malplacerat i dessa tider?