Nya Golf går för halv maskin

Om du vill satsa lite extra på miljön nästa gång du byter bil står valet förmodligen mellan hybrid, el eller gas. Men VW har ett alternativ till – en bil som stänger av halva motorn.

Åttonde generationen av VW Golf är byggd på samma plattform som föregångaren och måtten är också nära nog desamma. Ändå är det en helt ny bil.

Åttonde generationen av VW Golf är byggd på samma plattform som föregångaren och måtten är också nära nog desamma. Ändå är det en helt ny bil.

Foto: Anders Wiklund/TT

Motor2020-08-31 08:20

Om två cylindrar i bilmotorn plötsligt lägger av när du är på väg till jobbet en morgon, lär du komma försent. Då är det bärgningsbil som gäller. När samma sak sker i den här bilens motor händer inget annat än att bensinförbrukningen sjunker.

Och nej, den börjar inte låta som en gammal tvåcylindrig Saab.

Bokstavsförkortningen ACT står för active cylinder technology och fungerar helt enkelt så att två av bilens fyra cylindrar, nummer två och tre, stängs av när belastningen är låg.

Volkswagen var härom året först med den tekniken på små, fyrcylindriga motorer, men den har sedan länge använts på stora V8- och V12-motorer – Cadillac var först redan 1981. I det sammanhanget är det inte svårt att förstå nyttan. När tekniken nu används i en liten 1,5-litersmaskin handlar det om marginella bränslebesparingar, men bilen drar i alla fall lite mindre än samma motor med mildhybridteknik.

Bullret borta

Bakom ratten märker du i stort sett ingenting av hur ATC-tekniken jobbar. Det svaga buller och vibrationerna som noterades hos föregångaren är numera nästan helt borta. I jämn fart kan ett tränat öra höra hur tonen från maskinrummet blir lite dovare, men det är inte mer än så.

Förutom den här motorn med cylinderavstängning, och nämnda version med mildhybrid, säljs redan nu en 2,0-liters diesel med 115 hästkrafter. På väg är två laddhybrider på 204 respektive 245 hästar.

Varsam växling

Bilen jag kör har en manuell växellåda med sex steg och det gäller att hantera den varsamt om ATC-tekniken ska aktiveras. Någon automat går än så länge inte att få till den maskinen. Med mildhybriden är det tvärtom – den finns bara med DSG-automat.

På plats bakom ratten tycker jag för övrigt att förarmiljön är det som mest skiljer nya VW Golf från den förra. Nästan alla vanliga knappar är borta och ersatta av en stor pekskärm, varifrån det mesta styrs. Med en fingertopp.

Lite av det som har varit kännetecknande för Golf ända sedan premiären år 1974, och som förmodligen också har bidragit till försäljningsframgångarna, är att den varit så enkel att leva med. Logiska knappar och rattar till det mesta. Så är det inte längre – datanördarna i Wolfsburg har tagit över.

Mycket går visserligen att styra med röstkommandon, men då är det tyska eller engelska som gäller.

Trafikvarnare

I standardutrustningen ingår en trafikvarningsassistent som använder information från andra bilar i närheten för att göra färden säkrare. Tekniken är inte helt ny men det är första gången den används i bilar i den här prisklassen.

Körmässigt skiljer det inte så mycket mellan generation åtta och sju, vilket ska ses som positivt. Men så är de också byggda på samma MQB-plattform. För att vara en relativt liten bil är den imponerande komfortabel – och tyst.

I begynnelsen var GTI den vassaste Golf-versionen med sina 110 hästar. Snart kommer nya GTI – med 300 hästkrafter! Känns inte det lite malplacerat i dessa tider?

Volkswagen Golf 1,5 TSI ACT

Specifikationer

Grundpris: 273 900 kronor.

Förbrukning: 5,5 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 125 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 35,5 mg/km. 

Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensin med turbo och ATC.

Kraftöverföring: 6-stegad manuell växellåda, framhjulsdriven.

Skatt: 3 060 kronor.

Max effekt: 150 hästkrafter vid 5 000–6 000 varv/min.

Max vridmoment: 250 newtonmeter vid 1 500–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 401 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,28/1,79/1,44 meter.

Bagageutrymme: 381–1 237 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 8,5 sek.

Toppfart: 224 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

1,5-liters motor som stänger av två av de fyra cylindrarna vid låg belastning. Minskningen av förbrukning och CO2-utsläpp är tämligen marginella men alla bäckar små. Går ännu inte att få med 7-växlad DSG, men den manuella lådan är okej.

Ekonomi +++ (3/5)

Billigare än mildhybridversionen och med rätt körteknik drar den också något mindre bensin än den. Högre standardutrustning än tidigare gör att nya Golf sannolikt står sig minst lika bra i begagnatledet som föregångarna. Tillbehören är dyra.

Miljö +++ (3/5)

Med 125 gram koldioxidutsläpp per körd kilometer blir det ingen miljöbilsbonus – inte för mildhybridversionen heller. Men laddhybrider av nya Golf är på väg, de kan vara värda att vänta på.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trygga och förutsägbara köregenskaper har VW Golf haft i många år och det gäller även den nya åttonde generationen. Det enda som möjligen hotar körsäkerheten är fumlandet bland alla menyerna på pekskärmen.

Säkerhet ++++ (4/5)

Nya Golf fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krocksäkerhetstest, även om det blev en plump i protokollet när en av bilens dörrar öppnades vid sidokrockprovet. Det har VW lovat att åtgärda. Hög nivå på den säkerhetsutrustning som är standard. 

Helhet +++ (3/5)

VW Golf i sin åttonde generation är bland de bästa köpen i den här kompakta bilklassen, även om man kan få i princip samma grejer billigare genom att välja kusinen från Skoda. Den som har hängt med sedan debuten 1974 kommer nog att sakna en och annan knapp och ratt.

Två konkurrenter

VW Golf 1,5 eTSI

299 400 kronor. 150 hk. CO2 130 g/km.

4-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter med mildhybridsystem och 7-stegad DSG-växellåda. Framhjulsdriven. Samma drivlina som testbilen men med en annan bensinbesparande teknik.

Ford Focus 1,5T Ecoboost ST

269 000 kronor. 182 hk. CO2 141 g/km.

4-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter med mildhybridsystem och 6-stegad manuell växellåda. Framhjulsdriven. Tystare än VW men känns inte lika spänstig trots att det är en ST-Line.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!