Enligt Seat är Arona TGI världens första fabrikstillverkade suv med gasdrift. Vackert så, men tro inte att begreppet suv innebär att det här är en bil med terrängegenskaper. Den har ingen fyrhjulsdrift, utan bara de fördelar som en högre bil ger: bra sikt runt om och en känsla av rymlighet i kupén. Exteriört har den detaljer som rent kosmetiskt påminner om de bilar som verkligen kan ta sig fram över stock och sten. Men det intressanta med Arona är förstås gasdriften.
Billigare drift
Gasbilar har något orättfärdigt hamnat i skuggan av batteribilar när det gäller klimatbonusen. Visserligen är bonusen ”bara” på 10 000 kronor – men att köra på gas ger långsiktiga fördelar både för plånboken och för miljön. Gaspriset förändras hela tiden precis som prisnivån på bensin och diesel, men generellt ligger kostnaden per körd mil ungefär 15 till 20 procent lägre än för fossildrivna bilar. Den som tankar biogas minskar utsläppen av både koldioxid och partiklar. Enligt ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola kan den som tankar biogas minska koldioxidutsläppen med upp till 95 procent jämfört med en fossildriven bil.
Begreppen kring ”gas” kan vara lite krångliga – men det du tankar när du stannar vid en mack som säljer CNG är fordonsgas som upp till 90 procent utgörs av biogas, resten är naturgas. Både biogas och naturgas består av metan, men produceras på olika sätt. Biogas är ett förnybart bränsle, medan naturgas är fossilt. Tankar du med naturgas är dock CO2-utsläppen ungefär 20 procent lägre jämfört med vad en fossilbil skulle ge ifrån sig.
Ojämnt med mackar
Det finns över 200 gastankstationer i Sverige. Men bor du i den norra delen av landet är utbudet tyvärr knapert – Stockholm, Skåne och västra Sverige är däremot välförsett med tankstationer.
Under den vecka som vi provkörde Seats gasdrivna suv var den inte riktigt så snål som biltillverkaren officiellt utlovar. Men ganska nära ändå – även om den under stadskörning sörplar i sig nästan 0,5 kilo per mil. Start-stopp-systemet fungerar som det ska, men när man trycker på gaspedalen för att få igång bilen igen storknar den lite i början. Det var ett återkommande fenomen vid uppstart.
Motorn är en liten trecylindrig variant som ger 90 hästkrafter. Den sköter sig fint och relativt rappt, även om omkörningarna på motorvägen inte går i det tempo som jag egentligen föredrar.
Tankarna tar plats
Bilen rymmer tre gastankar som tar upp plats under baksätet och bagageutrymmet. Det innebär att bagageutrymmet på 282 liter är minimalt. För den som behöver frakta större saker går det dock att häkta på en dragkrok, och använda sig av en släpvagn.
Under en av veckans långfärder körde vi slut på gasen, och bilen växlade då helt sömlöst över till bensindrift. Eftersom bensintanken bara rymmer nio liter blev jakten på en mack ändå ganska akut. Den här bilen är tänkt för 100-procentig gasdrift och den lilla bensintanken ska bara ses som en tillfällig livlina.
Interiören är förhållandevis plastig och några lyxigare detaljer är det inte lönt att spana efter. Infotainmentskärmen är precis lagom stor men lite knepig i en del inställningar. Fram sitter man bekvämt men i baksätet är det något trångt för långbenta personer.
Uppdaterad med uppgift för kväveoxidutsläpp: 26,5 mg/km.