Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.
Men hur är det med Peugeot?
År 2010 satsade Peugeot på elbilen Ion som var en förklädd Mitsubishi. Bilen sålde dåligt och man kom högst ett par varv runt Paris men inte mycket längre. Ion lanserades i en tid då elbilarna fortfarande låg i sin linda. Det man inte visste då var att Tesla skulle komma att röra om i grytan bara några år senare.
I efterhand kan man tycka att Peugeot borde ha varit lika ihärdiga som Renault och Nissan. Men man fegade ur och fortsatte på det invanda spåret.
Pralin
Nu står e-208 i alla fall här som en färgsprakande pralin. Designen är rund, kaxig och retro. Jag startar elmotorn och smyger i väg. Tack och lov låter den inte som ett rymdskepp som sin franska rival. Men den direkta kraften är inte där. En lättnad infinner sig när jag förstår att ecoläget är aktiverat, det begränsar hästkrafterna från 136 till 82. I sportläget blir det roligare även om jag hade förväntat mig att 8,1 sekunder upp till hundra skulle kittla mer i magen. Den något strama fjädringen lyckas inte jämna ut stans kullerstenar, men rullkomforten är bättre än i Zoe och det är ingen tvekan om att Peugeot tillhör de mer kompetenta alternativen. I motorvägsfart hörs lite vindbrus och ljud från däck och transmission.
En bonus med bromsåtervinningen i elbilar är att de går att enpedalsköra. Motståndet är för svagt och själva bromseffekten, som kommer likt en ketchupeffekt, känns inte harmonisk. Inte heller styrkänslan är så vass som jag hade förväntat mig, det klonkar i ratten när man når ändlägena och kontakten med vägen är distanserad. Förhoppningsvis är detta bara tidiga missar som vittnar om att man har haft bråttom att nå ut.
Hög tekniknivå
Känslan av kvalitet finns där och tekniknivån är hög för en bil i småbilsklassen. Här finns gott om assistanssystem och givetvis autobroms. Dock är navigationen och programvaran för krångliga för att jag ska orka använda dem. Och om jag tycker de är knepiga vad kommer då inte min mamma att tycka? Jag kopplar hellre upp mig via Apple carplay och frågar Siri om vägen i stället för att bråka med en fransk uppfordrande pekskärm.
34 mil och 100 kW-snabbladdning indikerar trots allt att detta är en ambitiös satsning. Den främsta konkurrenten Renault Zoe har fem mil längre räckvidd än Peugeot men laddar å andra sidan bara hälften så snabbt. E-208 går att snabbladda till 80 procent på cirka 30 minuter. Motsvarande laddning för Zoe tar en timme och tio minuter. Räknar man ut total restid inklusive laddstopp kommer man alltså längre på kortare tid.
Personligen hade jag önskat lite mer känsla bakom ratten och låter därför beställningen dröja tills jag provkört nya ID 3. Prestandamässigt och prismässigt drar den bilen tveklöst det längsta strået med 42 mil räckvidd till ett lägre pris. Volkswagen må också vara sena på bollen men de verkar fast beslutna om att visa var elbilsskåpet ska stå.