På bakstammen står det Spyder. En beteckning vars anor lär sträcka sig tillbaka till hästkärrornas tid. I bilvärlden indikerar det en sportig, tvåsitsig bil med fällbart tak – eller inget tak alls.
År 1953 lanserade Porsche en liten, fyrsitsig mittmotorbil som hette 550 Spyder. Den var framgångsrik i många tävlingar, bland annat Targa Florio på Sicilien och Carrera Panamericana i Mexiko. Men mest känd är den av ett helt annat skäl.
Den 30 september 1955 var filmskådisen och Hollywoodstjärnan James Dean på väg till en racerbana i Salinas, Kalifornien, där han skulle tävla med sin 550 Spyder. Men resan slutade i en korsning där en Ford Tudor oväntat svängde framför Dean som inte hann bromsa. Han dog omedelbart av skadorna, 24 år gammal.
Påkostad version
Efter 550 följde flera modeller som hette Spyder och numera använder Porsche namnet på toppversionen av sin basmodell. Det låter vimsigt, men kan förklaras. 718-serien är de billigaste sportbilarna i Porsches program och kostar i basutförande 590 000 kronor som coupé (Cayman) och 612 000 som roadster (Boxster).
718 Spyder är den mest påkostade versionen av Boxster och har i stället för en fyrcylindrig turbomotor en sexcylindrig utan turbo. Den är dessutom försedd med stötdämpare, fjädrar, bromsar och hjul som gör den anpassad för körning på racerbana, om andan skulle falla på. Men bäst till sin rätt kommer bilen på en vindlande landsväg en dag med uppehållsväder. I en vanlig Boxster fälls den fodrade suffletten elektriskt med en knapptryckning. I Spyder däremot måste man först trycka på en knapp, fälla upp bakluckan, knäppa loss ett par fippliga fästen och sedan manuellt vika ihop den ofodrade suffletten.
Vacker klang
Idén med 718 Spyder är nämligen att den ska påminna extra mycket om svunna tider, då tygtaken var enkla och bilarna lätta. Men inre dörrhandtag i form av vävda stroppar, som i gamla tävlingsbilar, är nog ändå mest dekoration när bilen väger mer än 1,5 ton.
Mycket annat ger däremot en förnimmelse av sportbilskörningens grundvalar. Motorn med fyra liters volym är varvvillig och har en vacker klang när den belastas hårt. 718 Spyder säljs dessutom bara med manuell växellåda. Att få växla själv ger en närhet till bilens själsliv som en automatlåda aldrig kan erbjuda. Ändå säljs majoriteten av Porsches sportbilar numera i automatväxlat utförande.
Styrning, chassibalans, gasrespons samt kupéutrymmets utformning och kvalitetskänsla är starka plustecken. Totalekonomi, krocksäkerhet och miljöhänsyn är punkter som grumlar glädjen. Men att unna sig en 718 Spyder utgår så klart inte från något behovsbaserat förnuft, utan kan bokföras på nöjeskontot. Precis som en segelbåt eller en sommarstuga.